NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سجل الان!
لقد تم تثبيت هذا الموضوع بشكل دائم.
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

1/ ما هي وظيفتك؟
2/ متي شعرت بعشقك لكتابة القصص وما إسم أول قصة كتبتها وفى أى عام؟
3/ من هو الكاتب المفضل لك؟
4/ هل اختيار عنوان قصتك عشوائي او مدروس؟
5/ هل انت راض عن مضمون قصتك؟
اتفضل حضرتك الكلمة معك..
6/ السؤال دا مش إجبارى ولك الحرية فى الإجابة أو الرفض.. إسم حضرتك ايه
ما هي وظيفتك؟
أعمل في شركة أدوية، وده شغلي الأساسي. لكن شغفي الأكبر هو الكتابة، وبعتبرها المساحة اللي بقدر أعبر فيها عن نفسي وأفكاري.
2. متى شعرت بعشقك لكتابة القصص وما اسم أول قصة كتبتها وفي أي عام؟
أنا بحب الكتابة من صغري جدا. أول تجربة حقيقية ليا كانت من خلال المنتدى، بقصة بعنوان مراتي والجروب اللي قلب دنيتنا. يمكن كانت جريئة وصادمة شوية، لكنها كانت البداية اللي خلتني أعرف قد إيه بحب السرد وقدرت أكمل بعدها.
3. من هو الكاتب المفضل لك؟
ممكن أقول إني مش مرتبط بكاتب واحد، لكن بتأثر بأي نص بيعكس واقع الناس وصراعاتهم. بحب أقرأ لكتاب مصريين وعرب قدروا يخلوني أشوف حياتي العادية بشكل أعمق.
4. هل اختيار عنوان قصتك عشوائي أم مدروس؟
العنوان مدروس. ماضي مؤلم اختير لأنه بيختصر كل فكرة القصة، والندم اللي بيطارد البطل بسبب الماضي.
5. هل أنت راض عن مضمون قصتك؟
أكيد راضي عن مضمون القصة. لأنها وصلت الرسالة اللي كنت عايز أوصلها: إن الماضي مهما نحاول ندفنه، ساعات بيرجع يطاردنا بشكل أقسى من اللي نتخيله.
6. اسم حضرتك؟
أنا اسمي حسام، وأكتب هنا تحت اسم @ElFaylasoof.
 
/ ما هي وظيفتك؟
2/ متي شعرت بعشقك لكتابة القصص وما إسم أول قصة كتبتها وفى أى عام؟
3/ من هو الكاتب المفضل لك؟
4/ هل اختيار عنوان قصتك عشوائي او مدروس؟
5/ هل انت راض عن مضمون قصتك؟
اتفضل حضرتك الكلمة معك..
6/ السؤال دا مش إجبارى ولك الحرية فى الإجابة أو الرفض.. إسم حضرتك ايه
 
/ ما هي وظيفتك؟
2/ متي شعرت بعشقك لكتابة القصص وما إسم أول قصة كتبتها وفى أى عام؟
3/ من هو الكاتب المفضل لك؟
4/ هل اختيار عنوان قصتك عشوائي او مدروس؟
5/ هل انت راض عن مضمون قصتك؟
اتفضل حضرتك الكلمة معك..
6/ السؤال دا مش إجبارى ولك الحرية فى الإجابة أو الرفض.. إسم حضرتك ايه
ما هي وظيفتك؟
أعمل في شركة أدوية، وده شغلي الأساسي. لكن شغفي الأكبر هو الكتابة، وبعتبرها المساحة اللي بقدر أعبر فيها عن نفسي وأفكاري.
2. متى شعرت بعشقك لكتابة القصص وما اسم أول قصة كتبتها وفي أي عام؟
أنا بحب الكتابة من صغري جدا. أول تجربة حقيقية ليا كانت من خلال المنتدى، بقصة بعنوان مراتي والجروب اللي قلب دنيتنا. يمكن كانت جريئة وصادمة شوية، لكنها كانت البداية اللي خلتني أعرف قد إيه بحب السرد وقدرت أكمل بعدها.
3. من هو الكاتب المفضل لك؟
ممكن أقول إني مش مرتبط بكاتب واحد، لكن بتأثر بأي نص بيعكس واقع الناس وصراعاتهم. بحب أقرأ لكتاب مصريين وعرب قدروا يخلوني أشوف حياتي العادية بشكل أعمق.
4. هل اختيار عنوان قصتك عشوائي أم مدروس؟
العنوان مدروس. ماضي مؤلم اختير لأنه بيختصر كل فكرة القصة، والندم اللي بيطارد البطل بسبب الماضي.
5. هل أنت راض عن مضمون قصتك؟
أكيد راضي عن مضمون القصة. لأنها وصلت الرسالة اللي كنت عايز أوصلها: إن الماضي مهما نحاول ندفنه، ساعات بيرجع يطاردنا بشكل أقسى من اللي نتخيله.
6. اسم حضرتك؟
أنا اسمي حسام، وأكتب هنا تحت اسم @ElFaylasoof.
 
ما هي وظيفتك؟
أعمل في شركة أدوية، وده شغلي الأساسي. لكن شغفي الأكبر هو الكتابة، وبعتبرها المساحة اللي بقدر أعبر فيها عن نفسي وأفكاري.
2. متى شعرت بعشقك لكتابة القصص وما اسم أول قصة كتبتها وفي أي عام؟
أنا بحب الكتابة من صغري جدا. أول تجربة حقيقية ليا كانت من خلال المنتدى، بقصة بعنوان مراتي والجروب اللي قلب دنيتنا. يمكن كانت جريئة وصادمة شوية، لكنها كانت البداية اللي خلتني أعرف قد إيه بحب السرد وقدرت أكمل بعدها.
3. من هو الكاتب المفضل لك؟
ممكن أقول إني مش مرتبط بكاتب واحد، لكن بتأثر بأي نص بيعكس واقع الناس وصراعاتهم. بحب أقرأ لكتاب مصريين وعرب قدروا يخلوني أشوف حياتي العادية بشكل أعمق.
4. هل اختيار عنوان قصتك عشوائي أم مدروس؟
العنوان مدروس. ماضي مؤلم اختير لأنه بيختصر كل فكرة القصة، والندم اللي بيطارد البطل بسبب الماضي.
5. هل أنت راض عن مضمون قصتك؟
أكيد راضي عن مضمون القصة. لأنها وصلت الرسالة اللي كنت عايز أوصلها: إن الماضي مهما نحاول ندفنه، ساعات بيرجع يطاردنا بشكل أقسى من اللي نتخيله.
6. اسم حضرتك؟
أنا اسمي حسام، وأكتب هنا تحت اسم @ElFaylasoof.
إجابة شامله ودقيقة. تسلم يا غالى.. اتشرفنا بحضرتك..
 
قصة ماضي مؤلم فعلاً فيها وجع وتقيلة على النفس، بس قبل ما ندخل في التفاصيل خليني أقول إن كلنا هنا قاعدين علشان نستمتع ونتناقش بهدوء، يعني مفيش داعي لأي اضطراب.
سؤال على الهامش كده؟
لو كان في فرصة تعيش يوم كامل في أي زمن تختاره، تحب تختار أنهي زمن؟
 
قصة ماضي مؤلم فعلاً فيها وجع وتقيلة على النفس، بس قبل ما ندخل في التفاصيل خليني أقول إن كلنا هنا قاعدين علشان نستمتع ونتناقش بهدوء، يعني مفيش داعي لأي اضطراب.
سؤال على الهامش كده؟
لو كان في فرصة تعيش يوم كامل في أي زمن تختاره، تحب تختار أنهي زمن؟
بصراحة أنا بحب دايما أفكر في المستقبل أكتر من الماضي. لكن لو اتكلمنا عن زمن أحب أعيش فيه يوم كامل، يمكن أختار زمن الطفولة اليوم اللي كان كله براءة وصدق وضحكة من غير أي حسابات. يمكن لأن اللحظة دي عمرها ما بترجع تاني
 
كلنا نحن لطفولتنا يا صديقى..
السؤال الأول ؟
 

إزاي قررت تبدأ المشهد فجأة بالشعور الفيزيائي (برودة الأرض، ريحة العفن) بدل
ما تبدأ القصة بوصف الجو، أو بحلم للشخصية، أو بمشهد عادي من حياته اليومية، وبعد كده يحصل الانتقال المفاجئ للمكان المرعب.. هل الهدف إننا نعيش اللحظة مع الراوي ولا إن ده وسيلة لبناء توتر أكبر؟ وإزاي تحس إن الاختيار ده أثر على تواصل القارئ عاطفياً مع الشخصية؟
 

إزاي قررت تبدأ المشهد فجأة بالشعور الفيزيائي (برودة الأرض، ريحة العفن) بدل
ما تبدأ القصة بوصف الجو، أو بحلم للشخصية، أو بمشهد عادي من حياته اليومية، وبعد كده يحصل الانتقال المفاجئ للمكان المرعب.. هل الهدف إننا نعيش اللحظة مع الراوي ولا إن ده وسيلة لبناء توتر أكبر؟ وإزاي تحس إن الاختيار ده أثر على تواصل القارئ عاطفياً مع الشخصية؟
أنا قررت أبدأ بالقارئ جوا قلب المشهد على طول، علشان يعيش نفس الصدمة اللي عاشها البطل. البرودة، ريحة العفن، الظلمة.. دي تفاصيل حسية أول ما تتقال، القارئ بيحس إنه محبوس جوه الأوضة مع كريم.

الهدف الأساسي كان بناء التوتر من أول جملة من غير أي مقدمات عادية أو وصف روتيني، لأن النوع ده من القصص قائم على شد القارئ بسرعة.

ومن ناحية التواصل العاطفي، أنا شايف إن القارئ لما يتحط فجأة في الموقف بيحس بالخوف والارتباك زي البطل، وده بيخلق تعاطف أسرع معاه لو القارئ لسه مش عارف قصته أو ماضيه.
 
ردك فعلاً بيكشف عن وعي كبير بتقنية السرد، وخصوصاً فكرة إدخال القارئ مباشرة في قلب المشهد من غير مقدمات طويلة. الأسلوب ده بيخدم النوع الأدبي اللي بتكتب فيه، وبيضمن إن القارئ يتشبك مع الأحداث من أول لحظة. حلو إنك ركزت على الحواس (البرودة، الريحة، الظلمة)، لأن ده فعلاً بيخلي القارئ يعيش التجربة كأنه جوه الأوضة مع كريم.
اللي أعجبني كمان إنك ربطت ده بالتواصل العاطفي، لأن أي نص مهما كان مشوق، لو ما لمسش القارئ إنسانياً مش هيسيب أثر. يمكن اللي محتاج إضافته مستقبلاً هو إنك بعد ما تجذب القارئ بالجو المشحون ده، تبدأ تدريجياً تكشف الخلفيات أو التفاصيل اللي تخلي المشهد أعمق، بحيث التوتر ما يفضلش مجرد حالة لحظية، لكن يكون مدخل لبنية درامية أكبر.

السؤال الثانى؟

 
صورت المكان بتفاصيل حسية (اللمبة بتنور وتطفي، السلك الصدئ، ساعة العد التنازلي) — هل كل عنصر رمزي ليه معنى أكبر في القصة ولا مجرد أدوات للتشويق؟ لو ليه، ممكن تشرح قصدك من كل رمز؟
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ردك فعلاً بيكشف عن وعي كبير بتقنية السرد، وخصوصاً فكرة إدخال القارئ مباشرة في قلب المشهد من غير مقدمات طويلة. الأسلوب ده بيخدم النوع الأدبي اللي بتكتب فيه، وبيضمن إن القارئ يتشبك مع الأحداث من أول لحظة. حلو إنك ركزت على الحواس (البرودة، الريحة، الظلمة)، لأن ده فعلاً بيخلي القارئ يعيش التجربة كأنه جوه الأوضة مع كريم.
اللي أعجبني كمان إنك ربطت ده بالتواصل العاطفي، لأن أي نص مهما كان مشوق، لو ما لمسش القارئ إنسانياً مش هيسيب أثر. يمكن اللي محتاج إضافته مستقبلاً هو إنك بعد ما تجذب القارئ بالجو المشحون ده، تبدأ تدريجياً تكشف الخلفيات أو التفاصيل اللي تخلي المشهد أعمق، بحيث التوتر ما يفضلش مجرد حالة لحظية، لكن يكون مدخل لبنية درامية أكبر.

السؤال الثانى؟

كلامك صح 100%، وفعلا دي ملاحظة مهمة جدا إن المشهد ما يكونش مجرد لحظة معزولة، لكن يبقى ليه عمق وخلفية تقوي الدراما. استفدت من كلامك جدا 🙏
يلا نخش على السؤال التاني
 
صورت المكان بتفاصيل حسية (اللمبة بتنور وتطفي، السلك الصدئ، ساعة العد التنازلي) — هل كل عنصر رمزي ليه معنى أكبر في القصة ولا مجرد أدوات للتشويق؟ لو ليه، ممكن تشرح قصدك من كل رمز؟
سؤال حلو جدا 👌
بصراحة أنا حاولت أخلي التفاصيل دي تشتغل على مستويين: الأول إنها أدوات بصرية/حسية تشد القارئ وتبني جو التوتر (اللمبة بتدي إحساس بعدم الاستقرار، السلك الصدئ يوصل إحساس الإهمال والخطر، والساعة بتضغط على الأعصاب).
أما على المستوى الرمزي، آه في شوية قصد: اللمبة مثلا بترمز لوعي البطل اللي بينور ويطفي، كأنه مش فاهم هو فين ولا إيه اللي هيحصل. السلك الصدئ إشارة للمكان اللي اتنسى واترك لحد ما بقى خطر. والساعة العد التنازلي رمز لفكرة إن الوقت نفسه بيجري ضده، سواء حرفيا في القصة أو مجازيا في حياته.
يعني هي مش مجرد ديكور، حاولت أخليها تعكس حالة داخلية وتخدم التشويق في نفس الوقت ✨
 
ردك ذكي جداً وبيوضح إنك ما استخدمتش التفاصيل كديكور عابر، لكن كأدوات لها دلالات حسية ورمزية في نفس الوقت، وده بيغني النص ويدي للي بيقرأ فرصة يقرأ على مستويين: المتعة المباشرة من التوتر، والعمق الرمزي اللي يخلي المشهد قابل للتأويل.
فكرة إن اللمبة تبقى وعي البطل المتقطع، والسلك الصدئ كرمز للإهمال والخطر، والساعة كعد تنازلي يضغط على القارئ نفسياً، دي لمسة قوية جداً، اللي يزود جمال الأسلوب ده إنك تسيب مساحات صغيرة غير مفسرة، بحيث القارئ يقدر هو كمان يشارك بخياله في فك الرموز، لأن كل ما يكون النص مفتوح للتأويل كل ما يعمق أثره.

إليك السؤال الثالث؟

 
ردك ذكي جداً وبيوضح إنك ما استخدمتش التفاصيل كديكور عابر، لكن كأدوات لها دلالات حسية ورمزية في نفس الوقت، وده بيغني النص ويدي للي بيقرأ فرصة يقرأ على مستويين: المتعة المباشرة من التوتر، والعمق الرمزي اللي يخلي المشهد قابل للتأويل.
فكرة إن اللمبة تبقى وعي البطل المتقطع، والسلك الصدئ كرمز للإهمال والخطر، والساعة كعد تنازلي يضغط على القارئ نفسياً، دي لمسة قوية جداً، اللي يزود جمال الأسلوب ده إنك تسيب مساحات صغيرة غير مفسرة، بحيث القارئ يقدر هو كمان يشارك بخياله في فك الرموز، لأن كل ما يكون النص مفتوح للتأويل كل ما يعمق أثره.

إليك السؤال الثالث؟

تسلم يا صديقي 🙏
كلامك فرحني جدا، خصوصا إنك التقطت فكرة المستويين في القراءة. وفعلا معاك حق، أنا بحاول أسيب مساحة فاضية للقارئ يملأها بخياله، لأن جزء كبير من متعة القراءة إن الواحد يشارك في بناء المعنى.
متحمس أعرف السؤال الثالث
 
هوية ملك وإسمها وطبيعة علاقتها بكريم ظهرت فجأة من خلال ذكر البرفان والصندوق — هل كان ممكن تفكيك السرد بحيث نعرف أكتر عن ملك قبل اللحظة دي؟ وهل بتخشى إن الاكتشاف المفاجئ يخلي القارئ يحصل على تعاطف كافى معاها؟
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%