NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سجل الان!

فانتازيا وخيال أسطورة مملكة الضباب

user434552

نسوانجى بادئ الطريق
عضو
إنضم
18 أغسطس 2025
المشاركات
5
التعليقات المُبرزة
0
مستوى التفاعل
14
نقاط
185
KWwaAHQ.md.png






الفصل الأول: "النداء الأول"

المشهد الأول – شارع ضيق في شبرا – العصر

(الكاميرا بتتحرك وسط الزحمة، صوت الباعة، ***** بتجري، عربيات بتزمر، ووشوش الناس كلها فيها تعب... الكاميرا بتقرب على "سيف"، شاب في أوائل العشرينات، لابس جاكيت جينز باهت، ماشي وسط الناس، بس عينه مش فيهم)

سيف (بصوت داخلي)
كل حاجة حواليّ بتجري... وأنا واقف.
الناس بتجري ورا لقمة، ورا حلم، ورا حد... وأنا؟
أنا مش عارف أنا بجري ورا إيه.

(سيف بيدخل ورشة نجارة صغيرة، بيشتغل فيها من سنين، بيقابل "عم حسن")

عم حسن (بضحكة خفيفة)
إيه يا سيف؟ وشك مكشر كده ليه؟ الدنيا لسه بخير يا ابني.

سيف (بابتسامة مصطنعة)
بخير؟ آه... يمكن.

(سيف بيبدأ يشتغل، بس فجأة بيحس بدوخة، وبيشوف لمعة زرقا في طرف عينه، كأن في حاجة بتلمع في الهوا)

سيف (بيهمس لنفسه)
إيه ده؟ أنا هلوس؟

(بيحاول يركز، بس اللمعة بتختفي، وبيكمل شغله وهو متوتر)

---

المشهد التاني – بيت سيف – بعد المغرب

(سيف داخل البيت، أمه بتستقبله، بتحط له الأكل، بس هو مش مركز)

أمه
مالك يا سيف؟ شكلك مش طبيعي النهارده.

سيف
مافيش يا أمي... شوية صداع بس.

أمه
خد بالك من نفسك... الدنيا مش سايبة.

(سيف بيطلع على السطح، المكان اللي بيهرب له كل يوم)

---

المشهد التالت – سطح البيت – بالليل

(سيف قاعد، بيبص للنجوم، الضباب بيبدأ يطلع من تحت رجله، ببطء، لونه أزرق غامق، وبيتحرك كأنه حي)

سيف (واقف بسرعة، متوتر)
إيه ده؟! الضباب ده جاي منين؟!

(صوت غامض بيظهر من الضباب، عميق ومهيب، كأنه جاي من جوه دماغه)

الصوت
يا وريث الضباب... جه وقت الصحوة.

سيف (بيرجع خطوة لورا، عينه بتلمع بخوف)
مين؟! مين اللي بيتكلم؟!

(الضباب بيتجمع على شكل راجل عجوز، لابس جلابية سودة، عينه بتلمع بلون دهبي، ووشه مليان تجاعيد، وبيظهر لأول مرة "المرشد")

المرشد
أنا "المرشد"... وجيت علشان أقولك إنك مش مجرد بني آدم... إنت آخر أمل لمملكة الضباب.

سيف
مملكة إيه؟! أنا مش فاهم حاجة!

المرشد
هتفهم... بس لازم تختار. يا تبقى زي ما إنت، وتسيب العالم ينهار... يا تدخل البوابة، وتبدأ الرحلة.

(الضباب بيتحرك ناحية باب صغير في آخر السطح، الباب بيبدأ يلمع بلون أزرق، كأنه بيتنفس)

سيف
ولو دخلت... هرجع تاني؟

المرشد
اللي بيدخل الضباب... عمره ما بيكون زي ما كان.

(سيف بياخد نفس عميق، وبيمشي ناحية الباب، الضباب بيغطيه بالكامل، والمشهد بيظلم)

المشهد الرابع – داخل الضباب – بعد دخول سيف البوابة

(الضباب بيغطي الكاميرا بالكامل، صوت تنفس سيف بيزيد، فجأة الضباب بيتفرق، وسيف بيلاقي نفسه واقف في مكان غريب، الأرض لونها رمادي، والسماء مش باينة، بس في نور خفيف جاي من بعيد)

سيف (بيبص حواليه، مرتبك)
أنا فين؟! ده مش السطح... مش شبرا... مش حتى الدنيا اللي أعرفها!

(صوت خطوات خفيفة، وسيف بيبص ورا، بيلاقي كائن صغير، طوله نص متر، جسمه شبه الطين، وعينه بتنور بلون أخضر)

الكائن (بصوت خشن)
أنت اللي دخلت؟ أنت اللي فتحت البوابة؟

سيف (بيرجع خطوة لورا)
إيه ده؟ إنت إيه؟!

الكائن
أنا "حارس العتبة"... أول اختبار ليك يبدأ دلوقتي.

(الأرض تحت سيف بتتهز، وبيظهر دايرة نور حواليه، والكائن بيختفي فجأة، وسيف بيلاقي نفسه محاصر بجدران من ضباب، وكل جدار فيه وش حد من الماضي: أمه، عم حسن، نفسه وهو صغير)

صوت داخلي
علشان تدخل المملكة... لازم تواجه خوفك الأول.

(وش أمه بيبدأ يتكلم، بس بصوت مش صوتها، صوت غامض)

الصوت من وش أمه
إنت مش هتنجح... إنت دايمًا بتشك في نفسك.

سيف (بيصرخ)
لا! أنا مش ضعيف! أنا مش زي ما كنت!

(الضباب بيبدأ يتكسر، الجدران بتقع، وسيف بيقع على الأرض، بيتنفس بسرعة، بس بيضحك ضحكة خفيفة)

سيف
أنا دخلت... وعدّيت أول اختبار.

(صوت المرشد بيظهر من بعيد، كأنه جاي من السما)

المرشد
لسه بدري يا وريث الضباب... دي كانت أول خطوة بس.


ظهور أول رمز

(سيف بيبص على إيده، بيلاقي رمز غريب محفور على جلده، شبه عين وسط دايرة، بتنور بلون أزرق)

سيف (بصوت داخلي)
إيه ده؟ الرمز ده... أنا شفته قبل كده في حلم!

(الكاميرا بتقرب على الرمز، والضباب بيبدأ يلف حواليه، والمشهد بيظلم تدريجيًا)

يتبع.....
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%