بما ان الكاتب مش محداد رحمة كانت مين والمدرسة كانت مشتركة ومحمود شاف رحمه وهى ف المدرسة وحجاج ف بيته مع بنت مذكرش هى مين فا هنضيف شخصيات من خيالنا ونعمل القصة
يلا بينا
الشخصية اللى هنضيفها الجزء ده
اول شخصية منى ودى هتبقى صاحبة رحمة ف ثانوى
منى جسمها مغرى بيضة قشطة وحلوة طوويلة وبزازها كبيرة وعليه طيازها كبيره ومرفوعة
نبدا الجزء التالت
بعد ما حجاج جرى ع الحمام يغسل زوبره بعد مافتح الشرموطة اللى كانت معها وسمع صوتها وهى بدات تعيط وتقول هعمل ايه دلوقتى ينهار اسود ابويا لو عرف هيقتلنى وقاعدة تعيط لحد ما رجع العرص
حجاج : هدى متخقيش انا هتجوزك ومش هيحصل حاجة
منى : اسكت خالص مش عايزه اسمع منك حاجة اصلا و اوعى ايد سبنى امشى بقا مش طايقك قدامى
وتقومنى تمسح الدم بتعها وهى بتعيط ومش عارفة تعمل ايه وبتلبس هدومها ووبتفكر هتعمل ايه والفضيح واهلها لو عرفة ابوها هيقتلها ووالفضيحة والناس وكده وتخلص وتاخد بعضها وتروح ع بيتهم وبشوفها وهى خارجة من البيت بس طبعاً مكوتش اعرف هى مين اصلا
عودة من المكان والزمن الغير معروف ع صوت منسى
منسى : روحت فين ي عم يلا نتطلع الامتحان التانى هيبدا
انا : اصلى افتكرت موضوع محتاج تفكير وانت هتساعدنى
منسى : موضوع ايه
انا : مش مهم دلوقتى يلا بلحق الامتحان بس
ونطلع الامتحان يبدأ وطبعا انا مش مركز الاحداث عاملة تودى وتجيب ف دماغى وانا بفكر الشرموطة رحمة هعمل معها ايه والمعرص حجاج دول وبقول لنفسى فرصتى جالتى لحد عندى عشان اعرف اطلع عين ابوكم ي معرصين انتو الاتنين اصبرو عليا بس افكرلكم وبحل الامتحان اى حاجة وبخلص وانزل امشى مع الشلة وخارجين مع بعض
منسى : مالك ياعم من ساعة ماخرجنا وانت ساكت
انا : مصدقت فرصتى جتلى انتقم يسطا
مهدى : طب انت هتعمل ايه ي محمود
انا : مش عارف بس لازم افضح ولا المتناكة دول
منسى : بص ي صاحبى فكر كويس وانا معاك
انا : جتلى فكره جامده تعال ي منسى عايزك روحو انتو
مهدى : نيجى معاكم يبنى طيب
انا : لا مش هينفع خد جلال وروحوا ي مهدى وانا لما اخلص احكيلكم
جلال : خلاص برحتك يلا نمشى احنا ي مهدى
اخد منسى ونمشى وبفهمه ان لازم نرقب الشرموطة رحمة ونعرف بيتها منغير ما تشوفنا اول حاجة
وبنفضل ماشين وراها وهى ماشى مع صحابها لحد البيت وبعديها اخد منسى وروحت واحنا ماشين
منسى: اديك عرفت بيتها وبعدين ي عم
انا : سبنى افكر وبعدين اقولك
منسى : ماشى ي صاحبى برحتك
انا : لازم افكرلهم ف حوار ابن وسخة عشان اخد حقى
منسى : بعد اللى سمعته منك ده حقك تفشخهم
انا : وحياة امى وابويا ما هفشخلك كسمهم اتقل عليا
منسى : طب يلا نروح ي عم
ونروح نركب عربية واسيب منسى عند شارعهم
بطلع البيت بلاقى البيت هادى امى شكلها راحت السوق ومنه ومريم اخواتى لسا نايمين بدخل الاضة بتعتى ودماغى ف الف حاجة وعمال افكر اعمل ايه قلعت هدوم ودخلت اخد دش عشان اعرف انام شوية ورميت نفسى ع السرير ومش عارف انام بس قرارت اول حاجة اعملها أصور الشرموطة رحمة واعرف ايه حكاية وروحت ف النوم مدريدش بحاجة غير بعد العصر ومنه اختى بتصحينى
منه : محمود قوم ي محمود كلم ماما
انا : ف ايه ي منى عايز انام
منه : كلام ماما عايزك
انا : طيب ماشى جاى وراكى
امى : ي محمود قوم اخلص ابوك زمانه جاى
انا : خلاص صحيت ي ماما
امى : طب قوم اتشطف ابوك لو جة لقاك نايم هايطين عشنتك
انا : يوووووه ادينى قومت ي ست ماما
امى : احضرلك تاكل ي محمود
انا : ما تتعبيش نفسك هقول لمريم تحضرلى
امى : ماشى خلص واقعد ذاكر شوية
بقوم من ع السرير ارح اتشطف ونفسى اشرب سيجارة بس امى ف البيت ودخله خارجة ع وبتروق البيت بتعتى وبتروق ( المهم ) بعد ما غسلت وشى دخلت الاوضة وقفلة الباب وقولت اشرب سيجاره ف البلكونه منغير محد يشوفنى واقف قلقان امى تدخل علية او القرده الصغيرة منه انما مريم عادى دى الشق بتعى وبدارى عليا ف كل المصايب ودايما تقف كملت سجارتى وخارجة برا اكل اي حاجه لقيت الفون بيرن ببص لقيتو مهدى بيرن
انا : الوووو
مهدى : ايه يسطا فينك
انا : لسا صاحى يعم
مهدى : هو فى ايه ي عم
انا : مفيش حاجة
مهدى : اومال ايه حوار رحمه بتع زمان فى ايه
انا : انا اسكت دلوقتى ولما نتقابل هحكيلك يسطا
مهدى : خلصانه يسطا طب هتنزل ولا ايه
انا : ممكن منزلش عشان ابويا ميقفش عليا
مهدى : طب تمام لو نزلت رن عليا
انا : تمام ماشى
مهدى : اشطا سلام
قفلت مع مهدى وقولت أخرج برا اكل اى سندوتش عقال ما ابويا يرجع من الشغل ونتغدا سوا بقا اهو اى حاجة لقيت امى قاعده فى الصالة بقعد ع الكنبة جمبها
انا : اومال مريم فين
امى : جوا ف اوضيتها
انا : بنده ي مريم ي ي مريم
مريم : نعم ي حوده ف ايه
انا : تعالى اعمليلى سندوتش كوبايه شاي
مريم : عنيا جاى اعملك
انا : تسلميلي ي مريومتى
مريم بتخرج من اوضيتها وتدخل تعمل السندوتش والشاى وتجى تدهملى وانا قاعد قدام التلفزيون
مريم : خد ي حوده
انا : تسلم ايدك ي قلب حوده
امى : هنبدا المسلسل الدرامى ههههه
مريم : بتضحك ليه يعنى ي ماما انا وحوده طول عمرنا كويسين
انا : حصل ي ماما حتى عمرنا ما اتخنقتا انا ومريم
ماما : **** يخليكو لبعض ي حبايب
باكل السندوتش واشرب الشاى وبقعد شوية معهم وبقوم اقول لامى انى هداخل اذاكر شوية وبدخل ع الاوضة بتعتى افتح الكتاب وبيجى ف دماغى الحوار تانى انا دلوقتى معايا كام خيط حلوين لازم استخدمهم واستفاد منهم بس لسا مش عارف اعمل ايه بعد ما قرارت اصور رحمة الشرموطة
بس جتلى فكره حلوة هى :
انى لازم ارقب رحمه شوية عشان الشرموطة دى هى اللى هتوصلنى ل حجاج ده لو وهى لسا تعرفه اصلا وكده هتسهل عليا الموضوع اوووووى وهعرف اقفشهم مع بعض بعد ما رحمة بقت متناكة وشرموطة اوووى كده
ابويا بيرجع من الشغل وبنقعد نتغدا وكل واحد فينا بيرجع ع الاوضة بتعتو وبذات انا عشان لسا بمتحن بقا وكده ومريم قاعده بعد الدبلوم ومنه خلصت امتحانات اصلا من كام يوم بعد 3 او 4 ساعات بقضيهم مذاكرة اى كلام وبعدين بطلع ع سريرى ونام لحد تانى يوم الصبح
انتهى الجزء التالت
هنشوف الجزء الجاى محمود وهو بيبدا اول خطوة
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء الرابع
تانى يوم امى بتدخل بتصحينى عشان الامتحان
امى : اصحى ي محمود
انا : سبينى انا شوية ي امى
امى : تليفونك بيرن من بدرى قوم هتتاخر ع الامتحان
انا : حاضر قايم اهوووو
امى : طيب يلا قوووم
تليفونى بيرن مش هعرف انام نص ساعة كمان من مهدى ومنسى ماهو اكيد حد فيهم بقا وببرد ع الفون وانا نايم
مهدى: الووووو
انا : ايه ي مهدى
مهدى : انت لسا نايم ي عم
انا : لا صحيت خلاص وهتشطف واللبس
مهدى طب اهلص عققببال ما اكلم منى وجلال
بقوم ادخل الحمام اتشطف وكده ومهدى راح يكلم منسى وجلال يصحيهم ومعروف اللى اتنين نوم خفيف انا خلصت. لبست ونزلت رنيت ع مهدى
مهدى : فينك انا تحت بيتكم
انا : طيب اشطا نزلك
مهدى : خصلت
انا : ايو ي عم
بنزل من البيت بلاقى مهدى فعلا مستنينى
مهدى : مهدى يلا يسطا عشان نروح بدرى
انا : يلا بينا بس فين مهدى وجلال
مهدى : يعم واقفين برا
بخد مهدى ونطلع نروح لى منسى وجلال بلاقيهم واقفين جمب عم احمد بتع الفول ياض انت وهو تعالو نضرب مل واحد سندوتشين تلاته من بتوع عم احمد ع السريع قبل ما نمشى عشان نعرف نركز ف الامتحان وبضحك من
منسى : ي محمود يلا وناكل هناك
مهدى : يلا ي عم نمسى
انا : وانت ي عم جلال مش عايز تقول حاجة
جلال : بيبصلى ويضحك هما عندهم حق بصراحه
انا : يعنى خلاص انا اللى مخاركم ي معرصين احااا
منسى : عالجد انت اللى بتتاخر كل يوم ي عم
انا : طب عادى يسطا انا اخوات تستنونى وبضحك
مهدى : دلوقتى ف كلمة الحق بقينا اخوات
جلال : بيضحك احنا من اول ثانوى وحنا بنستناك ي عم
انا :احااااا ي عم شايف كلمتك عملت ايه ي منسى
منسى : حقكم عليا انت وهو يلا ي عم منك لى عشان
انا : صحيح يلا عم هنهزار وننسى الامتحان ولا ايه
بناخد بعضينا ونروح نركب عربية وننزل عند المدرسة بقول للشلة حد يدخل يجيب فطارررر بقا عشان نفطر كل واحد فينا بيطلع فلوس وجلال بيتبرع ويروح يجيب الفطار واحنا واقفين مستتينو انا ومهدى ومنسى جمب المطعم وبلاقى رحمه جايه مع صحابه البنات وانا بلف وشى عشان متشوفنيش لان مش عايزه تشوفنى اصلا وتعدى ومتخدش بالها منى وبيرجع جلال ومعا الفطار
جلال : يلا بينا ندخل نفطر ف المدرسة
انا : طب ما نفطر برا لسا شوية ع الامتحان
منسى : ياعم ناكل جوا
انا : لا ي عم مش عايز ىحمة تشوفنى لحد ما اصورها بقا
مهدى : هو ايه حكاية رحمة ي عم وشوفتها فين
انا : شوفتها امبارح مع عيال كان ركبه الشرموطة
مهدى : احااااا بجد ولا بتهزار ي محمود
انا : هتشوف النهارده بنفسك
منسى : يقوله ايو شوفنها امبارح ومحمود حكلى اللى حصل
مهدى : بجد احااااا دى كده هى اللى جبتو لنفسها وفرصتك ي محمود تاخد حقك من بنت الشرموطة دى
انا : فرصة مش هتتعوض وهفشخ كسمها
مهدى : حقك تنيك اللى جابوها بس هتعمل ايه معها
انا : اول حاجة لازم اصورها وارقبها لحد ما هعمل ايه
منسى : صح كده ي صاحبى ده اول خيط
انا : اللبوة رحمه دى اللى هتوصلنى لكل حاجة
منسى : طب هتعمل ايه ماع العرص حجاج
انا : متقلقش هلاقى اى حاجة لى ده عرص وعامل بلوى كتير
مهدى : فعلاً ي محمود بلوى كتير فششخ
جلال : طب يلا ندخل المدرسة الامتحان قرب يبدأ
انا : يلا ندخل ي جدعان
بندخل المدرسة واطلع اللجنه عشان الامتحان بحل ونخلص وننزل فسحها بين الامتحان الاول والتانى واول ما ننزل الفسح بنتجمع انا والشلة بقول ل منسى واحنا واقفين
انا : بص معايا ع الشرموطة رحمه ي منسى
منسى : عنيا ي صاحبى وبندور عليها
انا : هتظهر دلوقتى يسطا
منسى : هى اللى ماشية هناك دى ي محمود
انا :فين دى يسطا ببص ومش شايفة من الزحمة
منسى : اهى ي عم وبيشاور ع رحمة
انا : ايو شوفتها خلاص المتناكة
بلاقى الشرموطة رحمه وماشية لوحده بتبص وراها بتشوف حد متابعة وواخد بالو منها وهى ماشية ولا محدش مركز معها من صحابه وكده
انا : تعال ي منسى نشوف الشرموطة رحمه رايحه فين
منسى : يلا بينا ي صاحبى
وباخد منسى وامشى وراها من بعبد لبعيد عسان متخدش بالها مننا و رحمه ماشية كل شوية بتتلف تبص ورها وبلاقيها رايحة نحيت حته مدارية ف اخر حوش المدرسة فيها زرع كتير وكده وبتدخل جوا وانا ومنسى مرقبينها وخدين ستر ع اول الزرع فى اوضة بتعت الغفير اللى بيقد يخرس المدرسة بليل وانا ومنسى مستخبين ورا الاوضة وطبعا العرص اللى كان راكبها امبارح ومستنيها جوا
اول ما العرص شافها قالها وحشتنينى ي قلبى وقااااام بايسها بوسة جامده وراح حضنها وقطع شفايفة بوس وهى مندمجة معا وبتبوسة وبيقطعو شفايف بعض بوووووس وانا واقف بتفرج عليهم والعرص بيقفش ف طيزها وبيدخل ايده جوا الچيبة بيبعبصها وهنا منسى بيقولى
منسى : يلا عم صورهم قبل منقفش واحنا بنرقبهم
انا : اتقل لما يبدأ ينكها ي منسى
منسى : لا يسطا من البداية احلى اسمع منى
انا : اشمعنا يعنى
منسى : عشان دلوقتى وشها باين اوووى قبل ما تندمج ي حوده
انا : حاضر ي عم منسى
بطلع فونى واصورهم والمتناكة رحمه بتتقفش من بزازها والعرص اللى معها بيفتح القميص بتعها ويطلع بزازها يمص فيهم ورحمه هجت ع الاخر وسايبلو نفسها والواد شغال رضاعة وبعبصها فى طيزها وانا ومنسى بتدانا نهيج وازبرنا تقف ع المتناكين دول والعرص بيضرب رحمه ع طيزها اسبينيك جامد يقولها لفى وارفعى الچيبة عايز اركب طيازك النار دى ي لبوتى رحمه هجت اوووووى من كلمته ولفت للعرص اديتو وطيزها وهى بترفع الچيبة وواطى فلقست طيزها قدام عيون العرص بتعها
هنا انا اتفاجئت من رحمه انها شرموطة كبيره وتحب اللى يهينها وهى بتتناك ولا اجدع شرموطة وبقيت مستغرب لان ولا باين ع كسمها انها لبوة كده وتشوفها تقول محترمة جدا وبكمل تصوير والعرص راكب طيزها وشغال نيك بتجيلى فكره اقببلها جامده انى اخلى منسى يصورهم كام صوره عشان ابقا ابعتها للشرموطة رحمة اهدادها بيم ف الاول قبل الفيديو وبكلم منسى عشان اقوله يصورهم وهو مندمج اوووى وبيتفرج ع رحمه وهى مفشوخة
انا : بقولك ايه ي منسى ما تصور كام صوره بفونك
منسى : ليه يعنى ي محمود ما انت بتصور فيديو
انا : ياعم انجز وبعدين هفهمك
منسى : ماشى ي عم تمام منغير متتعصب ع دين امى
انا : طب صور وانجز قبل ما يخلصو بقا
منسى بيطلع التليفون بتعه ويصورهم يجى 15 صوره والفيديو بتعى حوالى 13 دقيقة والعرص قرب يجبهم جواها وشغال نيك وبيقولها انا هجت اووووووى طيزك سخنه مولعه ي متناكة قربت انزل جوا طيزك ي شرموطة ورحمه ساكته ومغمضة عنيها انا بقول لنفسى كفاية كده تصوير وامشى بحفظ الفيديو والعرص بتعها بينزلهم وبقول لى منسى صاحبى
انا : يلا بينا ي منسى كفاية كده
منسى : استنا شوية كمان ي عم مستعجل ليه
انا : انت شكلك هجت اووووى يااض
منسى : بصراحه البت جامده اووووى ي محمود
انا : طب يلا قبل منتقفش ي حيلتها هههههه
منسى : يلا ي عم
باخد منسى وامشى واحنا هايجين فشششخ ازبارنا زى العمود ع رحمة المتناكو هى فعلاً جامده اووووووى بصراحه ( جرس الفسحة بيضرب ) بنطلع ع اللجنه عشان نمتحان الامتحان التانى ببقا عايز اخلص بسرعه وامشى بقا وبخلص الامتحان انا ومنسى وبنزل الاول ومهدى بينزل ورانا وبيجى جلال هو كمان وبنخرج قدام المدرسة وبحكلهم ع اللى حصل وانى صورت الشرموطة رحمة وكده وبقولهم انى لازم اعرف اى واحده من صاحبه ومهدى بيسالنى سأل حلو عجبنى ذكائه
مهدى : طب وانت هتعمل ايه بصحبتها
انا : عشان اجيب رقمها يسطا
جلال : طب ما دى ساهلة ي عم
انا : ازاى يسطا بقا انت تعرف حد من صحابة
جلال: لا يسطا بصراحه انا معرفش رحمه اصلا وبيضحك هههه
انا : اومال سهل ازاى ي عم جلال
جلال : احنا 4 رجالة اهو يعنى اى حد فينا ممكن يصاحب اى واحد فيهم عادى ي محمود
انا : ببص ليهم مهدى وجلال ومنسى وبقولهم كلام جلال صح
مهدى : متشلش هم دى ي عم ساهلة زى ما جلال قالك
منسى : عندهم حق يسطا واستنا تخرج ونشوف صاحبها
انا : ماشى لما نشوف اخرتها
واقفين مستنين خروج المتناكة رحمه وأصحابها قدام المدرسة وتخرج رحمه ومعها 4 بنات اجمد من بعض موزاز اوووووى وجامدين فشششخ واذا بى جلال بيفاجئني
جلال : مش قولتلك ساهلة يااض
انا : ببصلو ومستغرب ايه ي ابو العريف
جلال : انا اعرف واحده من اصحابها اللى معها دول
انا : بجد يسطا
جلال : طبعا بجد دى كانت صاحبتى ف اعدادى وبتاخد معايا درس
انا : كده اصلى اووووى عايزك ترجع تصحبها بقا
جلال : من عنيا يسطا ومنغير متقول
منسى : محلوله ي عم يلا بينا نمشى بقا
انا : يلا ناخد بعضينا ونمشى ي اخوانى
بناخد بعضينا ونمشى نروح نركب من اول الشارع عشان نروح وبحكم اننا سكنين قريب من بعض بنقول هنتقابل بليل نقعد شوية بعد ما نذاكر وكل واحد فينا بيروح ع بيته بقا وانا بطلع البيت ادخل اخد دش واخرج عشان اعرف اتكتك للبوة اللى اسمها رحمه ودخلت الاوضة عندى وولعت سيجارة وخرجت البلكونه وبفكر كده بقا معايا دليل ع المتناكة رحمه وهى مفشوخة طب والعرص حجاج اللى مختفى اهو ده اللى فضايح كسموووو كتير ابن الشرموطة ولازم انتقم لازم اعرف مكانه ابن اللبوة وانيكه اول واحد وعمال افكر افكر اكون خلصت سيجارتى وبدخل ع السرير انام ساعتبن زى كل يوم اختى بتصحينى العصر بتشطف واقعد اذكر شوية ساعة مثلا وتليفونى رن منسى بيرن عليا
انا : الووؤو
منسى : ايه ي محمود مش قولنا هنتقابل بليل
انا : مش عايز اقول لابويا انى هنزل
منسى : ليه ياعم قولو بس متخفش
انا : هشوف طيب
منسى : انجز وتعال جايب حتات حشيش جامده
انا: ماشى تمام
منسى : هرن ع جلال ومهدى اقولهم يجو ع الساعة 8
انا : خليها 9 ي اعم عشان اكون اتغديت مع ابويا واقوله
منسى : ي عم 9 عشان ميبقش ليك حجه تانى
انا : كده خلصانه وانت عارف انى مش بتع حجج والهبل ده
منسى : ياعم ماشى بس اوعى متجيش
انا : لا عيب عليك هاجى قولتلك خلصانه
بيرجع ابويا من الشغل وانا وبيستحمتا ونقعد نتغدا كلنا وبعد الغد بيشرب الشاى هو وامى واخواتى قدام التليفزيون وانا بروح اقولها انى نازل اقعد مع صاحبى شوية
انا : بابا انا هنزل اقعد مع صاحبى ساعتين تلاته وطالع
بابا : طب وامتحاناتك ي عم محمود
انا : متقلقش ي بابا وبعدين بكره الجمعة اجازه
بابا : انا مش هقولك لا بس متتاخرش برا ي حوده
انا : حاضر ي بابا
بدخل الاوضة عشان اللبس اللقى منسى بيرن عليا ويقولى انزل يلا احنا تحت بقفل مع واكمل لبس وانزل بيكون جلال ومهدى وقفين مع منسى الشق بتعى بروح عليهم ايه ي رجالة بتعملو ايه ولا هتعملو ايه
رد مهدى وجلال لسا معملنش اى حاجة مستنينك هنقعد فين
مهدى : تعالو نطلع فوق السطوح عندنا
جلال : معايا مفتاح شقتنا التانية
انا : حلوة دى ي منسى وهنبقا برحتنا
منسى : عندك حق ي حودة عشان ناخد رحتنا
انا : طب يلا بينا ع هناك
ونطلع نقعد ف الشقة شوية ونلف السيجاروتين الحشيش ونضحك ونهزار شوية وكل واحده مننا بيروح ع بيته
وانا دخلت بيتنا لقيت الدنيا هادية عرفت ان كلهم نايمين دخلت ع الاوضة اقلع هدومى واحط جسمى ع السرير اروح ف النوم علطول اصلا الدماغ كانت عااالية فششششخ
انتهى الجزء الرابع بعد الدماغ العالية 😂😂
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء الخامس
بعد ما الدماغ العالية ما اتعملت وبقت تمام التمام ودخلت البيت لقيتو هادية وروحت دخل مرمى ع السرير روحت ف النوم لحد تانى يوم الصبح
صحيت يوم الجمعة ع صوت القرآن ف المساأاجد وابويا بيصحينى عشان نروح نصلى قومت استحميت ولبس الجلابية البيضة ونزلت الجامع مع ابويا زى كل يوم جمعة خلصنا صلاأه وجبنا الفطار وطلعنا البيت اتجمعنا ع التبليه وقاعدنا كلنا وبعد ما خلصنا اكل قاعدنا مع بابا شوية قدام التلفزيون لاننا واخدين نجمع يوم الجمعة كده ده يعتبر اكتر يوم كلنا بنتجمع فى لان كلنا اجازة موجودين ومفيش مدرسه ولا جامعه ولا شغل ويدور الحوار العائلى وبابا بيسأل اخبارنا ايه واخبار البيت والامتحاناات وكده وبيطمن علينا بيسالنى ع غفلة
بابا : وانت ي عم محمود ايه اخبار الثانوية العامة
انا : تمام الدنيا ماشية ي حاج
بابا : طب كويس يعنى هتفرحنى السنادى
انا : طبعاً ي حاج هفرحك احلى فرح
بابا : عارف اللى يفرحنى بجد ويبسطنى
انا : ايه اللى يبسطك منى ي بابا
بابا : انك تجيب مجموع كبير بدخلك كليه حلوة
انا : متقلقش من دى ي حاجة مش اقل من 85 %
بابا : اعلى شوية قول 88 حتى ي اخى
ماما : عايزك تجيب مجموع كبير ويدخل جامعة حلوة
انا : متقلقيش ي ماما انتى عارفة ابنك
ماما : انا عارفك ومتاكده انك هتجيب مموع حلو
بابا : ايو يختى دلعى وطبطبتى ع الحروس بتعك
ماما : بتضحك وتقوله ولا دلع ولا نيلة قفلت بوقى
بابا : بيضحك ويقولها بعد ما طبطبتى يا اختي
ماما : انا اتكلمت ي راجل ما الود كل سنة بنجاح الاة
بابا : بس خلاص اسكتى احنا هنفتح محضر عالصبح
انا : خلاص حقكم عليا انا الموضوع عندى وبضحك هههه
كلهم قاعدو يضحكو اووووووى وماما تقول خير ياأارب ع الضحكة ده كله ومنه بتبصلنا وتقول الحمد للله انا ارتحت من القرف بتع الدرسة والمذكرة وماما كل شوية ذكرى ي بت واعملى اللى وراكى وبابا كمان اخبار مذكرتك ي مريومة وانا اقول تمام جداً ي بابا وساعات كنت ببقا زى الحماره مش فاهمة حاجة خالص هههههههه بس كوت باجى ف اخر شهر ومسبش المذاكرة خااالص لحد اخر يوم امتحانات
بابا : انتى فعلاً كنتى شاطرة ي منه ودرجات كل سنة حلوة
انا : يعنى انا اللى فاشل ي بابا ولا ايه
منه : بابا مش قصده كده بس انا كوت بجيب مجموع حلو بجد
بابا : انت كده كده فاشلة ومنه طالع زيك هههههههههههه
انا : بقا كده ي بابا يعنى دلوقتى معندكش غير مريم
كلنا قاعدين بنضحك تانى اوووووى ومبسوطين جدا وبنبص ع منه بنلاقيها بتضحك وهى مضايقة وبتبص لبابا عايزه تقوم تاكله بسنانها ومضايقة منه عشان هى كمان شاطرة بصراحة
ماما : بس كفاية كده ضحك لا يقلب بناكد ي ولاد
بابا : مالك ي منونتى كشرتى كده ليه
منه : زعلانه منك ومش بتكلم معاك
بابا : هو انا اقدر ازعلك ي عمرى انتى تعالى ع حجر بابا
منه : لا ي بابا مش انا فاشلة زى مقولت انا زعلانه منك بجد
بابا : بهزار ي قلبى بنكشك ي عبيطة ده انتى دلوعة بابا هو انا ليا غيرك ي قلب بابا تعالى ع حجر بابا ي قلبى
منه تبتسم وتضحك لبابا وتبقى مبسوطة اوووووووى وتقوم جرررررى ع حجر بابا منه أصلها الدلوعة بتعت البيت كله غشان اخر العنقود زى ما قولت وغلبويه جدا من صغرة بس خفيفة وعسولة وكلنا بنحبها بذات بابا دى الدللوعة بتعته
بابا : بيقعد منه ع حجره هو انا اقدر ازعلك ي عمر بابا
منه : ما انت اللى قولت عليا فاشلة ي سى بابا
بابا : بهزار معاكى بتضحك لما لقيتك ساكته ي قلب بابا
منه : متحرمش منك ي احلى واجمل بابا
انا : كلت بعقلك حلاوة زى كل مره وبقت انا الوحش ف البيت
مريم : طب ما انا زيك ي اهبل انت
بابا : اهو الغيرة هتبدا بقا وتصدعونه هههههههه
ماما : لا بقا هو انتو ف اجمل منكم ي حوده ومقصوفت الرقبه الحريقة مريم دى اسكتى ي سوسة
انا : هى مريم قالت هى ي ماما وبضحك هههههه
مريم : قولها ي عم محمود امك علطول ظلمنى
بابا : تعرفة ي ولاد كلكم غلاوة واحده انا معنديش اغلى منك
منه : ولا احنا عندنا اغلى منك ي عمرى انت وتبوس بابا
انا : هو احنا منغيرك نساوى حاجة ي حاج
منه : بابا انت اغلى واجمل حاجة ف الدنيا دى كلها
ماما : انا اللى بقيت منسيا ي ولاد الجزمة يعنى وتضحك ههههه
انا : هو احنا لينا غيرك ي ست الكل وبقوم ابوسها وابوس ايدها
ماما : يخليك ليك ي حبيبى وميخرمنيش منك وبنحسس ع شعرى
منه : انا اللى بقيت واقع من قعر القوفة يعنى ههههههههههه
بابا : خلاص بقا يختى انتى وهو وهى كلكم واحد قولنا
العصر بياذن وبابا بيقولك مخلاص ي بت انتى وهو وهى هتفضلو طول اليوم ف مسلسل الدرامى ده يلا كل واحد يقوم يشوف ورا ايه وانا هنزل اصلى ويلا ي حوده ادخل ذاكر وانتى ي منه ع اوضتك منه مع امك ع المطبخ يلا
بابا : عايزين حاجة اجبهلكم وانا جاى من الصلاة
ماما : تسلم ي خويا منتحرمش منك
بابا : ماشى هنزل اصلى واجى
ماما : ماشى ي حاج بسلامة
بابا نزل يصلى وماما دخلت ع المطبخ هى ومريم ومنه ع اوضتها وانا كمان دخلت الاوضة بتعتى عشان اذاكر بقا بشوف الفون بتعى يمكن رن وانا برا لقيت الواد منسى رن عليا مرتين وكمان جلال تلات مرات فقولت ادخل اتصل بيهم ف البلكونه وبالمره اشربلى سيجاره وكده قبل بابا ما يطلع برن ع منسى اكلمه الاول قبل جلال
منسى : الووووو
انا : ايو ي منسى
منسى : فينك ي عم رنيت عليك مرتين
انا : انا كوت قاعد مع ابويا ما انت عارف بيجمعنا كل جمعة
منسى : ااااه ماشى ي عم طب ايه الدنيا
انا : تمام ي صاحبى انت ايه اخبارك
منسى : تمام ي عم الدنيا ايه مش هتنزل شوية
انا : انا لا يا عم مش عايز ابويا يتكلم معايا
منسى : ابقا قوله انك نازل تصور ورق منى
انا بلاش ي عم لا يقولى ورينى الورق لما ارجع
منسى : ي صاحبى انا لسا جايب مراجع 6 وراقت لامتحان بكره
انا : بجد يسطا ولا بتحور وجبتها منين
منسى : بجد و**** وجبتها من صاحب اخويا اخته ف تالته ثانوى عام زينا ي عم ولحسن الحظ هى علمى رياضة بقا
انا : تمام ي منسى نتقابل بليل اشطا
وانا بكلم منسى لقيت الفون بيرن ببص لقيت الواد جلال هو اللى بيرن رابع او خامس مره كنسلت عليه لانى كده كده هرن عليه بعد ما اخلص مع منسى بس استغربت لانه مش بيرن عليا كتير كده بقا
منسى : بيقولى هستناك بليل
انا : خلصانه بليل نتقابل وانا هقول لى جلال لانى هكلمه بعدك رن عليا كذا مره وانت قول لى مهدى اشطا
منسى : خلصانه ي حودة روح شوف مهدى وانا هكلم جلال
انا : اشطا سلام يسطا
منسى : سلام ي صاحبى
انا بقفل مع منسى بكون خلصت السيجارة بدخل الحمام امضمض بوقى واكل اى حاجة عشان ريحة بوقى والسجاير وابويا زمانه راجع من الصلاة وكده برجع الاوضة بتعتى بلاقى جلال بيرن تانى احاااااا هو فى ايه وبرد ع جلااال
انا : الووووو
جلال : ايه ياعم برن عليك من بدرى
انا : معلش كوت قاعد مع ابويا فى ايه قلقتنى
جلال : لا يسطا مفيش قلق ولا حاجة متخفش
انا : طب خير ي عم ف ايه
جلال : كنت ف مشوار الصبح وقبلت البت مها صدفة
انا : مها مين يسطا
جلال : ياعم شغل مخ عالصبح صاخبة رحمه بتعت امبارح
انا : ااااه البت اللى قولت تعرفه وكانت صاحبتك
جلال : ايووووو كده ركز معايا
انا : حلو اووووى وكلمتها طيب وفمرتها بيك
جلال : عيب عليك ورغيت معها شوية لازم نتقابل واحكيلك
انا : كده كده كنت هقولك هنتقابل بليل كلنا لسا قافل مع منسى
جلال : خلاص اشطا بليل احكيلكم كلكم سوا
انا : اشطا خلصانة سلام
جلال : سلام يسطا
بقفل مع جلال وافتح الكتاب بسمع صوت الباب ابويا رجع من الصالة وقال لامى هينام ساعتين لحد متخلص الغداء واقعد افكر كده الموضوع بدا يحلو والدنيا ماشية زى ما انا عايز بقا وشكلى هفشخ كسمكم يولاد العرص بس اصبروووو عليا وبيجى ف بالى العرص حجاج انت اللى مش ظاهر لحد دلوقتى ي ابن الشرموطة من ساعات ما سبت بيتكم القديم بس هلاقيك ي معرص وانت بلاويك كتير كده كده ي كسمك هنروح من بعض فين ي حجاج ي معرص وبلاقى باب الاوضة بيتفتح القشطة بتعت البيت اللى بعشقه اختى مريم عملالى كوباية شاية
مريم : قولت اعملك كوباية شاى تعدل دماغك وانت بتذاكر
انا : متحرمش منك ي مريم ي قلبى
مريم : ولا منك ي قلب اختك ي واكل بعقلى حلاوة
انا : فين ده بس دا انتى قلبى ي مريومة بقا وانتى عارف
مريم : عارفة يخويا عارف انك بتعشقنى
انا : هو انا ليا غيرك اصلا ي قلبى وببوس ايدها
مريم : وانا مليش غير ي حودة انا اخويا الصغير وحبيبى
انا : عارفة ي مريم
مريم : نعم ي محمود
انا : انتى مش بس اختى انتى حببتى وقلبى وصديقتى وسرى
مريم : عارفة ي حبيبى عارفة متحرمش منك
انا : ولا منك ي مريم
مريم : انا رايحة اكمل طبخ مع ماما
انا : ماشى ي قلبى وانا هكمل مذاكره
مريم بتروح المطبخ وانا بقعد اذاكر بجد واسبنى من ام حوار رحمه خالص وبيعدى عليا ساعة واتين وانا مركز ف الذكرة ولخصت شوية دروس حلوين وحفظتهم كويس جدا كان المستر قايل الامتحان هيجى منهم بقا قمت ادخل الحمام لقيت مريم بكلمتى
مريم : خلصت ولا لسا عشان خلاصنا الاكل وهنصحى بابا
ايو ي قلبى خلصت وذكرت وحفظت شوية دروس هيجى منهم الامتحان المستر كان ماكد علبهم
مريم : جدع ي ققلب اختك بنجاح يااأارب
انا : تسلميلى ي مريومة
مريم : طب يلا ادخل الحمام وانا هصحى بابا
انا : تمام ي مريم
مريم بتروح تصحى بابا وانا بدخل الحمام وماما بتندى ع منه تحضر معها الاكل عشان نقعد نتغدا
( المهم ) بخرج من الحمام بابا صحى وبيدخل الحمام يتشطف واخواتى بيحضرو الاكل مع ماما يخلصو وبابا يخرج نقعد نتغدا وبعد ما نخلص مريم بتعمل شاى لينا وانا بتكلم مع بابا عشان انزل للشلة زى ما اتفقت معهم بقا
انا : بقولك ايه ي بابا
بابا : قول ي محمود
انا : كوت عايز فلوس عشان انزل اصور مرجعه مع منسى
بابا : من عنيا ي حودة بس مش عايزك تتاخر تحت
انا : حاضر ي بابا هصورها واجى علطول
بابا : مش عايز تتاخر عشان تلحق ترجع المذاكرة
انا : تمام ي بابا مش هتاهر واجى علطول
بابا : الفلوس عندك جوا خد اللى انت عايزة وخد بزياده 30 جنية ي عم عشان لو عايز تجيب حاجة ليك
انا : شكراً ي بابا
بدخل اوضتة بابا اخد الفلوس وبعدين ادخل الاوضة بتعتى اللبس هدومى عشان انزل للشلة وانا مستعجلة وكمان عايز اعرف ايه اللى حصل مع جلال والبت مها صاحبة رحمة بقا
خلصت لبس ونزلت
والى هنا ينتهى الجزء الخامس .
هنعرف الحزء الجاى محمود هيعمل ايه لما بجيب رقم رحمه ويبدا يبحث عن العرص حجاج وهيبدا ف تنفيز الخطه مع رحمة عشان يعرف ليه عملت معا كده اصلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء السادس
بعد ما خد فلوس من ابويا ولبست هدومى وخارجت من باب الشقة ف الجزء الخامس
الشخصية اللى هنضيفة الجزء ده
مها صاحبة رحمة الشرموطة وكانت مع جلال ف اعدادى نسيت اوصفها الجزء اللى فات بس مكنش لسا دورها جه اصلا
مها بنوتة قمحية شعره اسود وعيونها عسلية وبطاية عليه جسم ابن متناكة هى مش طويله ولا قصير كيرفى فشششخ بزازها كبيرة وطيازها وسط عايزه تتلسوع اسبنيك ع طيازها المرفوعة
نزلت الشارع طلعت الفون من جيبى عشان اكلم الشلة ونتجمع وقولت اكلم منسى عشان نتجمع عنده ف البيت وهو الاى مع المراجعة بتعت الامتحان اللى انا نزل عشان اصورها
انا : الووووو ي منسى
منسى : ايه ي حودة فينك
انا : فدام البيت يسطا انت اللى فين
منسى : تعال يسطا انا ف البيت
انا : طيب جايلك مهدى وجلال عندك
منسى : لا يسطا لسا محدش جه
انا : طيب كلم انت مهدى وانا هكلم جلال
منسى : ياعم تمام خلصانه
انا : خلصانة يسطا يلا سلام
منسى : سلام
بقفل مع منسى وبكلم جلال اشوفة فين هو كمان برن عليه
جلال : الوووووو
انا : ايه ي جلال فينك
جلال : انا جاى
انا : طب متتاخرش
جلال : مش هتاخر بس هنتقابل فين
انا : عند الواد منسى ف البيت
جلال : تمام 5 دقيق وهبقا عندكم
انا تمام ي جلال سلام
جلال : سلام ي حبيب اخوك
قفلت مع جلال وماشى ف الشارع ولا بيا ولا عليا رايح عند منسى وخلاص قربت ع البيت وبقبل واحد صاحبى من زمان اوووى وبقالى يجى سمة مشوفتش وبسلم عليها واقف معا 5 دقيقة ع السريع نعرف اخبار بعض وبسيبه وامشى وصلت بيت منسى ورنيت عليه وطلعتلهم البيت والشلة كله قاعده
منسى : اتاخرت كده ليه ي عم كوت لسا هرن عليك
انا : اصلى قابلت اخ ليا وقت معا شوية ياعم
مهدى : حبيبك كتير ي عم محمود
انا : بضحك هههههه ربنااأاا يحبب فينا خلقه
جلال : كويس انك متاخرتش وجيت قبل ما امى ترن عليا
انا : ليه فى حاجة ولا ايه ياااض
جلال : لا بس عايزين اجباها شوية حاجات
انا : ياعم فكك وخدهم وانت مروح
جلال : ياعم ما انا قولت لامى هجبهم وانا جااااااى
مهدى : بس كده خلاص نخلص قاعداتنا وهات الحاجة وانت مروح
جلال : ماشى ي عم مهدى انت ومحمود واسمعو بقا اللى حصل
انا: احكى ي عم جلال
جلال حيكلنا لما قابل مها صاحبة رحمة
انا امبارح امى بعتتنى فلوس الجمعية لخالتى نزلت من العربية ف الموقف بمشى حته يجى 10 دقيق عشان اوصل بيت خالتى وانا ماشى ف الشارع لقيت نفس جعان دخلت مطعم اجيب سندوتشين فول قطع البون من الكاشير لازم اللف الناحية اللى بيعملو فيها السندوتشات وانا بدى البون للرجل لقيت مها واقفة جمبى وعنيها جت ف عينى وببصلها بستغراب وهى بتبصلى اوووووووووى وسكتها و
والناس عينها علينا روحت انا بدات معها بالكلام عشان الناس عمال تبص علينا اووووى ومركزبن معانا اوووووى
جلال : معقول الصدفه دى ي مها
مها : بتبصلى شوفت بقا ي جلال بعد كام سنة نتقابل
جلال : المهم انتى عاملة ايه واخبارك ايه
مها : الحمد لله انت اخبارك
انا : الحمد لله ليكى وحشة و****
الرجل بيخلص السندوتشات بتعتى وبيدهلى ورحمه كمان الرجل التانى عمل طلبتها وبيدهلها ورحمة بتخدها ونطلع من المطعم نكمل كلامنا برا قدام المطعم
جلال : هو انتى ساكنه هنا ولا ايه مها
مها : ايووووو بيتنا ف الشارع اللى هناك ده
جلال : انا كمان خالتى ساكنه هنا علفكرة
مها : بجد فبن
* جلال بيكلمنى وهو بيحكى اللى حصل بينو وبين مها
جلال : بيتها طلع جمب قريب اووووى من خالتى ي محمود
انا : طب ده كويس ولا وحش يعنى
جلال : مش عارف بس ممكن نطلع تعرف بنت خالتى
انا : طب انجز وكمل كسم اللى حصل وجبت رقمها ولا لا
جلال : عيب عليك ودى تفتنى يسطا
انا : جدع يسطا كده طمنتنى ومش مهم تكمل خلاص
جلال : هو انا حمار للدرجة ي عم محمود
انا : لا بسطا عيب عليك مش قصدى
اسمعونى بقا انا كده معايا كام خيط حلوين اوووووووى فاضلى امسك خيط للعرص اللى اسمه حجاج ده واعرف مكان كسمه بس ساهلة اكيد يعنى اكيد هعرف اجيبة منسى بيبصلى اوووووى وببتسم وبيقولى
منسى : فاهمك انا ي صاحبى وفاهم دماغك
انا : لازم تفهمنى ما انت شقى يسطا
منسى : عيب عليك ي لازم افهم دماغ اخويا
مهدى : طب ما تفهمونا بقا معاكو
جلال : ماهى واضحة هيروح عند بعيده ويجيب رقمه
انا : يسلام ع ذكاء امك ي ابو الجلاجيل ي حمار
جلال : اومال هتجيب الرقم ازاى ياعم محمود
وكله قاعدين يضحكو ع جلال لما انشجح اووووووى من كلامى وبعدين كسفته وهو كشر بقا وانا بقولهم طب ايه مش هنجيب سيجارتين نضربهم قبل منروح بقا واذا بجلال بيكلمنى
جلال : انت كده هتفسدنا يااااض هههههههههههه
وانا : اقوله متشربش ي عم كده كده انت مالكش تقل عليه
جلال : لا هشرب حد يقول للحشيش ههههههههه
انا : اومال عملت شيخ ليه ي معرص هههههههههههه
جلال : انت عارف ماليش تقل عليه اوووووى واوقات كتير مش بشرب معاكم ومابحبش السجاير ولا بشربها اصلا
انا : عارف ي جلال عارف من ساعة معرفتك
منسى : هنجيب سيجارتين نضربهم طيب ولا هنفضل نهرى
انا : هنجيب ي عم مستعجل ليه امك جاية ولا ايه
منسى : لا ياعم انت عارف انه بتروح الخميس تيجى السبت
وبقوم اقف اطلع فلوس من جيبى واقولهم هاتو كل واحد 15 جنية عشان نجيب سيجارتين. كل واحد بيطلع اللى معا اللى يدفع 10 ماشى واللى يدفع 15 اشطا عادى كلنا واحد وعلطول كده اللى معا زى اللى معهوش بدى الفلوس لمنسى
انا : خد ي منى الفلوس اهى روح هات واطلع
منسى : متيجى معايا انت بتفضل ترخم وتجيب حته حلوة
انا : ياعم روح انت عقبال ما احكيلهم هجيب رقم حجاج منين
منسى : ماشى يسطا
بينزل منسى وانا بقول لى مهدى وجلال اسمعونى وركزو معايا بقا وبذات انت ي عم جلال عشان انا قولتلكم قبل كده هجيب الرقم ازاى وانتو مش عارف مالكم انت لما تجبلى رقم رحمه واهدادها بالصور والفيديوى اللى معايا هتخاف وتقلق منى اوووووى ساعتها هتبقا مستاعده تعمل اي حاجة المهم ابوها ميشوفش الصور دى ي عم جلال واكيد هى معها رقم العرص حجاج حتى لو مش بتكلموا هتلاقى معها رقمه مهدى يقطع كلامى وببكلنمى
مهدى : يخربيت دماغ ي محمود انت مش ساهل
انا : عيب عليك ي عم اتقل عليا بس احنا لسا ف البدايه ههه
مهدى : طلعت ابن جنيه وتفكيرك ابن وسخة
انا : انت لسا شوفت حاجة ي عم انا هفشخلك طيزهم
منسى جاب السجارتين وطلع فتح الباب ودخل علينا واحنا بنتكلم بقا وقطع كلامنا وقال
منسى : جبتلكم سجارتين موت هفتنزلو عميانين
انا : يعنى احلى من بتوع امبارح
منسى : طبعاً يخويا
انا : اصلى عليك ي قلب اخوك
جلال : وجبت بفره معاك ولا نسيت
منسى : عيب عليك هو انا جلال ولا ايه هههههههههههه
جلال : احاااااااا ومالو جلال بقااااا
انا : بصراحة عنده حق انت علطول طايه وبتتسا يسطا 😂
جلال : دلوقتى بقيت انا الغبى اللى فيكم يعنى
مهدى : مالك ي جدع بنهزار انت هتقفش ولا ايه
انا : خلاص ب عم انت وهو يلا خلينا نضرب السجارتين ونروح
منسى : ابه يسطا خايف تتشعلق ف البيت ولا ايه
انا : ي عم ابويا قالى متتخرش وكده انا هواهر فشششخ
جلال : وانا عايز اجيب شوية حاجات لامى
مهدى : انا مش فارقة معايا ي جدعان وقت ما تمشوا معاكم
مهدى بيتبغ وبعدين يفرك وطبعا البلد اغلبيتها ضريبه وفاهمنى اكيد وانا باخد ورقة بفره اللف سيجارة معا عشان نخلص علطول متعودين لما بنجيب حشيش نلف كله ونشرب واحنا بنلف عادى بس اهم حاجة نخلص من لف كل الحشيش الاول منسى يدى لى مهدى يولع اول سيجاره هو لفها وبيلف غيرها وانا لفيت سيجاره وولعتها وبشرب ونعيش مع الحشيش ونضحك ونهزار هوب تليفون جلال بيرن بيبص ف الفون بيلاقيها امه بتزعق معا عشان الساعة بقت 00 :11هو مجش ومجبش الحاجات لحد ( المهم ) جلال خالص وقفل مع امه وقالنا انه هيمشى
انا : خدنى معاك ي جلال
مهدى : وانا كمان همشى معاكم
منسى : احا كلكم هتمشو
انا : ايو ي عم الساعة 00 :11 حلو كده
منسى : ياعم ماشى زى ما تحبوا
جلال : انجزو يلا امى هتفشختى بجد
انا : ياعم نزلين يلا بينا
نزلنا من عند منسى وماشين ف الشارع مروحين وبننكش ف النسوان والبنات ومش سايبين حد ف حاله رايقين بقا ومحششين والدماغ عالية اوووى وفل خااالص وقبل البيت بشوية صغيرين ام مهدى هى كمان بترن عليه قالتلو يجبلهم حاجات للبيت وهو مروح وبيخلص المكلمة مع امه ويقولنا انا وجلال
مهدى : انا هرجع اجيب حاجات من الفرن اللى ورا دى بقا
انا : اشطا روح يسطا
جلال : بيقوله خدنى معاكى امى كانت عايزه فينو نسيت
انا : بضحك وبقوله كويس ان مهدى فكرك ي مسطول
جلال : بيضحك ماشى ي عم الفايق
انا : بتتريق ي علق انت كده كده مسطول منغير متشرب ههههه
مهدى : بصراحه يسطا محمود عندو حق ههههههههههه
جلال : احا اهطلعو السجارتين عليا هتقفشونى انا ماشى
ومهدى : استنا همشى معاك ياااااض
هما بيسبونى ويمشو وانا ماشى مع نفسى وبدندن ورايق فششششششخ ودماغى عالية فووووق اووووووى بصراحة هههههههه وانا بدندن وببص ف وشى لقيت العرص حجاج وانا مش مصدق عنيا احااااا كوت بفكر ف كسمك استغربت هو جاى لمين هنا وكان ف ايده شنطة ( المهم ) فضلت ماشى ورا لقيتو دخل شارع وهو بيتلفت يمين وشمال وبفكر ياترا العرص ده جاى هنا ولازم اعرف بمشى ورا وبرقبه من بعيد لعيد بلاقى بيكلم ف التليفون وزى ما يكون ماشى ع وصف الشخص اللى بيكلمه ف التليفون وانا ورا دخل يمين ف شمال الشارع الى ورنا والشارع ده معروف انه هادى شوية وناس بتعدى منو قليل مش كتير اصلا وانا ورا لحد ما حجاج وقف وهو بيتكلم ف التليفون وبيقول انا وصلت انتى فين طلع بيكلم واحده ف الشارع اللى ورنا وانا واقف ورا عربية مدارى ف الضلمة وبقول فعقلى ده كده احلوت اووووى وبقت زى الفل لان اغلبيت اللى اللى ساكنين ف الشارع ده اصحابى واعرفهم من وانا صغير بحكم انا متربى ف المنطقة بقا واذا بالبت اللى بيكلمها حجاج بتنزل من البيت اللى هو واقف جمبه وانا طلعت اعرفها كويس جدا وكنت مصحبها وماشية معايا من سنتين فاتو وساعتها كنت ف اولى ثانوى لسا احاااااا ع والصدفة الجامده البت كانت اسمها شيماء حببتى رغم اننا سبنا بعض بس لسا بتعزنى الدليل انها لما بتشوفنى ف الشارع بتسلم عليا وتبسم ومره قبلتها فى المطعم وانا بجيب فطار قعدات تهزار معيا وتمام المهم البت خدات الشنطة من ايد الخروف حجاح وطلعت بيتهم تانى
والعرص حجاج خد بعضه وماشى هيروح بيتهم قولت دى فرصة اعرف بيتك ي ابن المتناكة طلعت الفون من جيبى وانا وقف ف الضلمة وعملت نفسى بتكلم وف نفس الوقت مدرى ف العربية اللى واقف وراها ويعدى العرص حجاج منغير ميشوفنى واطلع ورا لحد الموقف برا وهو يركب عربية كوت هروح ورا بس كوت لا اعشان هتاخر وابويا هيعمل معايا حوار وكده سبتو مشى وقلت محلوقة ي متناك
وخد بعضى وطلعت ع البيت روحت لقيت ابويا دخل الاوضة هو وامى ومفيش غير مريم قاعده لوحده ف الصالة بتتفرج ع التلفزيون دخلت قاعد جمبها وهى بتبصلى وتقولى
مريم : انت شارب ايه ي محمود
انا : ولا حاجة ي مريم
مريم : بطل كدب ي واد وبابا كان لسا هيرن عليك اصلا
انا : شرب حشيش ي مريم ارتحتى
مريم : طب قوم ي منيل ادخل جوا وانا هقولو انك جيت
انا : ماشى ي مريم وحضريلى الاكل انا جعان اوووى
انا قومت دخلت الاوضة بتعتى مريم رحت تقول لى بابا انى رجعت من برا قلعت هدومى واترميت ع السرير وانا بالبوكسر وبفكر ف اللى حصل وحجاج العرص اللى شوفته وبقول كده الخيوط كلها اتجمعت وفل مفيش غير انى ازنوق العرص ححاج مع اى متناكة هو كمان بالمره بس اتقل عليا ي حجاج ي عرص لما افكرلك شوية دا انت عزيز ع قلبى. وبروح ف النوم منغير ما ادرى بى اى حاجة
ولحد هنا ينتهى الجزء السادس .
وهنشوف محمود هيعمل ايه مع اللبوة رحمه لما يجيب رقمه
وكمان هنعرف هيدخل للبت جارتهم من انى نحية بقا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء السابع
الشخصية اللى هنضيفها الجزء
شيماء ودى كنت مصاحبة ف اولى ثانوية بنوته ععسولة وبيضة وبطاية اووووى وشعره اصفر وعسولة فشخ وبتعزنى جدا
زى العادة كل يوم امى بتدخل تصحينى وتعمل صدع عقبال اقوم من نومى بجد بصحا بالعافية وبضرب الجزمة
امى : يلا ي محمود اصحا عشان المدرسة
انا : حاضر ي امى دقتين
امى : طب يلا مفيش وقت وايه نيمك كده
انا : كده اللى هو ازاى يعنى
امى : منغير هدوم يعنى ي عين امك
انا كوت ناسى نايم ازاى اصلا من كتر الدماغ اللى كوت عاملة بصراحه بصيت ع نفسى لقتنى بالشورت بس مش لبس اى حاجة تانى غيرو اتكسفت من امى اصلا مع انها امى عادى وكانت بتحمينى بس بردو عيب نرجع لموضوعنا مع امى
انا : اصلا رجعت من برا حران اووى ومفرهد قلعت ونمت علطول
امى : ماشى بس متنمش كده تانى عشان اخواتك
انا حاضر ي امى وبقوم اتصل ع منسى
انا : الوووو ي منسى
منسى : صباح الخير يا صاحبى
انا : ابيض عليك يسطا صحيت ولا لسا ع السرير
منسى : لا يا عم صاحى بقالى شوية وبلبس كمان
انا : اصلى ي ابن المحظوظة ي نشيط
منسى : طب يلا ياعم انت علطول متاخر انجز
انا : 5 دقيق بس وتلاقينى خلصت اشطا
منسى : لما نشوف ي عم
انا : بقولك ي منسى رن ع جلال وانا هرن ع مهدى
منسى : اشطا تمام سلام يسطا
بقفل مع منسى وببص ف الساعة بلاقى الوقت جرى بيا بجرى ع الحمام اخل التشطف ع السريع مش مهم استحما النهاردة اخلص واخرج ارن ع مهدى وانا بلبس
مهدى : الووووو ي حوده
انا : صباحووو ي مهدى نستنى ي علق ومرنتش عليا
مهدى : عليا الطلاق ما معايا رصيد يسطا
انا : ي علق بطل تشتغلنى عيب عليك
مهدى : يبنى معيش رصيد بجد ي محمود
انا : ياعم ماشى هعمل مصدقك هههههههههه
مهدى : ياعم هكدب ليه علطول بصحيك
انا : ياعم ماشى سلام بقا عشان نلاحق نخلص
مهدى : سلام ي صاحبى
منسى بينزل الاول ويرن عليا بكون خلصت ونازله وبنزل بلاقى واقف هو وجلال مستنيانى تحت بيتنا بصبح عليهم ونعدى ع مهدى العلق لسا مجاش
انا : ابيض ي منسى
منسى : فل ي حودة
انا : صباحووو ي جلال
جلال : قشطة ي حودة
انا : العرص مهدى لسا منزلش
جلال هو ومنسى ف بوق واحد لا لسا منزلش
جلال : علفكرة ي محمود انا طول الليل سهران مع رحمة
انا : بجد ي جلال ولا بتحور
جلال : عيب عليى بكره ولا بعدو اجبلك رقم اللبوة رحمه
انا : كان حصل حوار جامد بعد ما سبتنى انت ومهدى
منسى : حصل ايه يسطا
انا : تعالو نعدى ع العلق ده واحكيلكم كلكم سوا
وناخد بعضينا ونطلع ع بيت مهدى واول موصلنا لسا انا هرن عليها لقينا هو خارج من باب بيتهم
مهدى : صباح الفل ي رجالة
انا : فل عليا يسطا
منسى : ابيض ي مهدى
جلال : قشطة عليكم كلكم بس يلا نلحق الامتحان
انا : عندك حق ي جلال يلا بينا وفى الفسحة هحكلكم حصل معايا ايه امبارح بقا بعد سبتكم اشطا
بناخد بعضينا ونمشى نركب من ع الطريق فى اول الشارع نوصل نفطر ونجيب سجاير نضرب السجاره كوكو الضعيف مع كوبايه شاي عشان نعدل الدماغ ونعرف نركز ف الامتحان بقا وبعدين ندخل المدرسة واول مدخل اللجنه واشوف مستر اشرف بتع الانجليزى وبقول هو يومش اسودومش معدى وده مبينزليش من زور ولا بيجى معايا سكة اصلا وشخصية بضان فشششخ دخلت اقعد مكان دقتين والامتحان هيبدا ومستر اشرف بيتكلم ويبضن البضان بتاعة كالعاده
مستر اشرف : الامتحان دقتين وهيبدا وانا مش عايز اسمع صوت حد ولا يقول كلمة ولا حد يبص جمبه ولا حد يعمل حركة اى حد هيفكر يعمل اى حركة هكون ساحب الورقة منه ومنعه من الامتحان خالص وخلى يطلع بالماده ونتقابل ف الصيف بقا
يطلع واحد بضان من الطالبه اللى معانا ف الجنه يرد عليه يقوله طب ما نتقابل ف المصيف ي مستر هههههه واهو حتى ندلع ع البحر ونستمتع بالجمال والدلع
مستر اشرف : انت هتستظرف ي زفت اقفل بوقك ي زفت
انا هفرق الورق ومش عايز اسمع صوت لاى حد خالص فاهمين انا حظرتكم وعملت اللى عليا وقولتلكم اللى عندى ويقوم مستر اشرف يوزع الورق خد وانا باخد الوقة منه وانا ببتسم ف وشة وهو كان مكشر كالعادة مبيضحكش ولا حتى بيفرد وشه خالص علطول مكشرررر خالص ( ووشه عليه عضب **** زى ما بنقول ف المثل المصرى بتعنا المشهور ) المهم ببص ف الامحتان اول سوال عارف اجابت الأربع اسئله بتوع اول سؤال المهم بصيت ف باقى الاسئلة لقيت نفسى عارف اغلبية الأسئلة وحافظهم كمان قولت طب كويس بقا وبركز ف الامتحان عشان اخلص بقا بحل اغلبيت الامتحان واول معدى نص الوقت بنزل حوش المدرسة بشربلى سجارة عقبال ما الشلة تنزل منسى وجلال نزلو وجايين عليا وبيكلمونى
جلال : يعنى خلصت بسرعة ونزلت
انا : ما صدقت نزلت انا ومستر زفت ده مش بنتفق خالص
منسى : من ساعة معرفتك ي اخى وانت وهو عداء
انا : ايو ي منسى حصل اومال العلق مهدى فين
جلال : جاى هناك اهوووو ي عم
انا : طب كويس عشان احكيلكم
مهدى : ايه ي رجالة الدنيا
انا : اقعد ي منسى اسمع اللى هحكى
مهدى : تمام اشطا
اسمعونى وركزه امبارح بعد ما سبتونى لقيت مين فى وشى ......... العرص ححاج............... بحكلهم اللى حصل لما قبلت حجاج ف الجزء السادس وانا محشش ورايق وراح ودا الشطنة للبت وحكتلهم الحوار كله ومنسى يقطع كلامى
منسى : انت اكيد عارف شيماء ي محمود
انا : يبنى انا كنت مصاحبة وماشى معها وانا ف اولى ثانوى
مهدى : بجد ي محمود ولا بتحور
انا : هحور ليه انت عارفنى لما بكون بتكلم جد
منسى : ياااض ي منسى محمود محبوب عشان جدع
انا : تصدق ي منسى عليا الطلاق البت بتعزنى فشخ
منسى : حلو اوووووووى ده هيسهل عليك الحوار اووووى
انا : هكلمها انهاردة او بكره بكتبرر واجيب اخبار حجاج
جرس الفسحة بيضرب ونطلع الامتحان التانى بقا وبقول يااارب يبقا امتحان كويس زى الاولنى بقا بنطلع الامتحان والورق بيتفرق وبيطلع مراقب عسل ويقولك حلو مع بعض بسس لو سمعت نفس حد مش هخلى حد يكتب كلمة انو ناس كبيره المفروص بقا بنحل ونخلص بعد ما نص الوقت بيعدى المستر بيلم الورق بننزل كلنا ونستنا جلال هو الوحيد اللى ف لجنه تانية عشان اسمه بحرف ج وانا بكلم منسى
انا : **** بيحبنا ي منسى ونجدنا ف الامتحان الاخير
منسى : عندك حق و**** انا مكوتش عارف ولا سوال واحد
انا : بضحك واقوله انا زيك ي عم
مهدى : احااااا يعنى اللجنه لو مكنتش كده كونا شيلنا الماده
انا : طبعاً ي حبيب اخوك هههههه
منسى : ده الاكيد ي مهدى هههههههه
انا : يااأارب اليومين اللى فاضلين ف الامتحانات يبقوا زى النهارده
جلال : ينزل يقولنا انتو نزلين من بدرى ياااض انت وهو
منسى : لا ياعم بقالنا 10 دقيق بس
تعالو نتطلع نستنا برا شوية عقبال ما البنات تظهر واهم حاجة رحمه متشوفنيش عشان الموضوع كله البنات اول ما تخرج انا همشى لوحدى محدش فيكم يمشى معايا وهنتقابل عند العربيات اللى هتروحنا اشطا منسى ومهدى وجلال ف بوق واحد ي عم اشطا موافقين واحنا واقفين بنهزار البنات بتخرج وانا بسيبهم وامشى لوحدى وجلال بيروح يسلام ع مها ويمشو سوا ومنسى ومهدى ماشيين سوا ي عم بطلع انا استنهم برا عند العربيات وجلال بيوصل مها لحد العربية اللى هتركبها والشلة كلها بتيحى انا بكلم جلال
انا : ركبت مها وروحتها
جلال : عيب عليك يسطا
انا : جدع ي صاحبى
جلال : ودفعتلها الاجرة كمان
انا : بتفهم ياااااض عليا الطلاق مع انك بتوه تنسى كتير
جلال : مخلاص ي عم انتو حطين عليا من امبارح
انا : لا ي عم احنا بنهزار من امتا ف حد بيحط ع التانى
منسى : هنفضل نرغى واخنا واقفين يلا نغور نروح ي عم
انا : يلا بينا ي جدعان عشان نروح
نركب عربية ونروح وننزل من العربية ع اول الشارع وانا بسيبهم وادخل الشارع بتعنا ولحسن حظى بقابل شيماء وهى اللى بتسلم عليا كمان
شيماء : حودة عامل ايه ي صديقى
انا : تمام ي شوشو ي عسل طمنينى عليكى
شيماء : كويسة ي قلب شوشو
انا : دايما ي قلبى واخبار الامتحانات ايه
شيماء : ماشية ي حودة تمام
انا : هو فيها حاجة لو اديتينى رقمك عايز اسئلك ع موضوع
شيماء : بتبصلى بستغراب موضوع ايه ي حوده
انا : كده واحنا واقفين ف الشارع ولا مش عايزه تديتى رقمك
شيماء : ابه اللى انت بتققوله ده ي محمود اكتب ي عم
انا : قولى وباخد رقمه اسجلو ع الفون
شيماء : الموضوع بخصوص ايه طيب ي حوده
انا : بخصوص الشوال اللى جابلك شنطه بليل ي قلبى
شيماء : قصدك حجاج ي حودة
انا : بظبط كده ي قلب حودة الخول حجاج
شيماء : ده عيل خول وشايف نفسه وانا بشتغلو شوية بس شكلك مصايق منوااا اوووووى ي حودة عمالك حاجة
انا : امشى دلوقتى وهفهمم ف الفون انا ليا عندو طااار
شيماء : تمام ي حودة الرقم معاك وانا عيونى ليك
شيماء بتمشى بتروح ع البيت وانا كمان بطلع بيتنا اخد دش وانام شوية اصحا ع الساعة 5 اقوم اتشطف وارجع اذاكر لحد ما بابا يرجع من الشغل ونقعد نتغدا واقوم ادخل الاوضة بتعتى اكمل مذاكرة تانى عشان ابويا ميزعقش معايا والساعة كانت حوالى 8:00 بليل جلال بيرن عليا وانا برد عليه
انا : الووووو ي جلال
جلال : ايه ي صاحبى فينك
انا : ف البيت ف حاجة ولا ايه
جلال : بس رايح عند خالتى دلوقتى
انا : طب ايه وهتقابل مها
جلال : ده اكيد يسطا
انا : جدع عشان تعرف انك مهتم بيها
جلال : يسطا من ساعة ما خد رقمها وهى 24 ساعة معايا
انا : طب حاول تجيب رقمها من الفون منغير ماهى تحس
جلال : من عنيا ي صاحبى سلام ي حوده
انا : سلام ي صاحبى
اختى مريم تدخل عليا بالشاى اشربه ف البلكونه مع سيجارة وخايف ابويا يدخل عليا يشوفنى وبعدين برجع اكمل مذاكرة تانى وبعدها بحوالى ساعة مثلا بلاقى جلال بعتلى رسالة ع الواتس الرقم معايا ي برنس قافل نتاكد انه صح بكره ونرن ع الرقم وهى واقفة قدامنا ببعت اقوله جدع ي جلال اصلى عليك وانا بكره هكيلك اللى حصل مع البت اللى العرص حجاج جبلها الهدية سلام ي صاحبى
بكمل اللى كوت بعمله الساعة بقت 11 بليل وتليفونى بيرن ببص بلاقى شيماء هى اللى بترن عليا بكنسل وارن عليها انا بقا
شيماء : الووووو ي حودة
انا : مساء الجمال ي قلب حودة
شيماء : طول عمرك بتاكل بعقلى حلاوة ي حودة
انا : طب ازاى وانتى الحلوة نفسة بس
شيماء : يخربت كلامك الحلوة زيك ده
انا : مفيش احلى منك طبعاً
شيماء: كفاية كلام حلو بقا وقولى الخول حجاج عمل معاك ايه
انا : بصى انا فاصل خالص سبينى انهاردة وبكره حكيلك كل حاجة
شيماء : زى ما تحب ي حودة برحتك وانا معاك ف اى حاجة
انا : تسلميلي ومتحرمش منك ي ست البنات
شيماء : ع ايه دا انت حبيبى
انا : تسلميلى ي شوشو انتى قلبى
شيماء : انا هقفل دلوقتى وبعدين نتكلم باااى ي حودة
انا : ماشى ي شوشو بااااى ي قلبى
والى هنا ينتهى الجزء السابع
هنشوف محمود بعد ما جمع كل الخيوط
وبدا خطوة الاول وصور رحمة والتاني جاب رقمها
هنشوف الجزء الجاى وهو ف الخطوة اللى بجد وهيعمل ايه مع رحمة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء الثامن
الشخصية اللى هنضيفها الجزء ده ام اميرة
ودى جارتى البطاية وليا معها قصة جامده هحكيلكم عليها وام اميره دى ست بلدى جدعة اصلا وبميت راجل بجد وحببت قلبى ع قديمه وهتعمل معايا الصح ف القصة يلا نشوف قصة وهتعمل ايه معايا بقا ام اميره
بعد ما قفلت مع شيماء الفون بقبت قاعد مستغرب لكل اللى بيحصل والظروف بنت الوسخة اللى عمالة تخدمنى وبقول لنفسى كل حاجة ماية اكتر ما كوت متواقع باااض لانك مظلوم مع ولاد الشرموطة دول وانا قاعد بتكلم مع نفسى وبفكر ف اللى بيحصل رحت ف النوم مدريتش غير وامى بتصحينى زى كل يوم الصبح عشان اروح المدرسة
قومت اشطفت واتصلت بالشلة عشان نروح سوا زى كل يوم بقا وبالفعل عرفت مين جه ومين لسا كانت انى عملتلى الشاى غيرت هدومى ولبست ونزلت من البت رايح ع بيت مهدى لقيتو هو جاى من اول الشارع وجاى بروح اسلم عليه
انا : صباحووو ي مهدى
مهدى : فل ي محمود معاك سجاير
انا : ايو معايا مالك
مهدى : مفيش يسطا
انا : خد سيجاره وقولى مالك مكشر ليه
مهدى : ياعم مفيش لسا متخانق مع امى
انا : احاااااا وايه الجديد ما احنا علطول بتتخانق معهم
مهدى : عااااادى بقا اللى حصل حصل
انا : فك ي عم وانسى ويلا بينا نشوف منسى
بنروح لى منسى ع اول شارعهم ونتصل بى يقول لبست ونزل خلاص وبنقف انا ومهدى نستنا منسى ينزل عشان نمشى وبنلاقى بطايه بلدى معدية من قدامنا تهز ف طيازها الكبيره وهى بطل ابطال بصراحه وانا بتسحب من لسانى وعكسها واقولها
انا : هو فى قمر بيظهر الصبح بدرى كده
البطاية : بتلف وشها وتقولى احترم نفسك ياااض
انا : ببصلة وابتسم اقولها ايه الصدفه الحلوة دى بس
ام اميرة : بخربيت عقلك ي حودة وحشنى يواد
انا : انتى اكتر و**** ي ام اميرة فينك ي ست الكل
ام اميرة : موجوده ي حودة انت اللى مش بتظهر
انا : ثانوية عامة بقا وكده انتى فاهمة مذاكرة وقرف
ام اميرة : ابقى عدى يواد ي محمود انت وحشنى
انا : من عنيا بس معرفش البيت الجديد اللى نقلتى فى
ام اميرة : البيت قريب انا ساكنه ف شارع المحمودية
انا : طب فين ف شارع المحمودية الشارع ده كبير
ام اميرة : خد رقمى وهستناك ي حودة
انا : باخد رقمه واقولها من عنيا ي ست الكل
ام امير : همشى انا ي حودة وهستناك
انا : يومين تلاته بس اخلص امتحانات واجيلك وربنااأااا
ام اميره ماشى ي حودة سلام ي حبيبى
انا : سلام ي قشطة
اوصفلكم ام اميرة البطاية .
هى طويلة بس مش اوووووى وجسمها كرباج بزازها كبيرة ومعندهش كرش لا بطنه صغيره نزله بسحبها ع كسها اللى بنسميها سووووه يالهوى عليها وع سوتها تهيج اى راجل وطيزها كبيره ومرفوعة وجوزها مسافر بينزل مرتين ف السنه مل مىه شهر ويرجع واميره بنتها صغيره عندها يجى 7 سنين دلوقتى
نرجع لقصة تانى
منسى بيكون نزل وانا بسجل رقم ام اميره البطاية وعينه هتطلع عليها وع طيزها اللى بتتهز يمين وشمال ومجننا الشارع كله عالصبح وطبعاً المعلم مهظى مندمج ومركز هو كمان مع طياز ام اميرة البطاريه وانا بفصلهم عن التركيز مع طياز البطاية بكلامى واصحيهم من الحلم
انا : ايه الحكايه ياعم انت قلعتو الولية بعنيكم ي جدعان
منسى : مره بطاية بلدى ع حق بقا
مهدى : ايه يسطا الجمدان ده بقا
انا : خلاص ي متناك انت وهو مالكم احااااا الوليه هتجننكم ( بقول كده ف دخلت جلال علينا واحنا واقفين)
جلال : صبااااحو فل عليكم مالكم ي عم عالصبح
منسى : محمود كان واقف مع مره مفيش فيها غلطها ي جلال
مهدى : ايو مره بطل شكلكو حبايب وياما فشختها
انا : مخلاص ي عم انت وهو عمركم مشوفته نسوان وبعدين ام اميرة دى عشقى ع قديمة وحكيلكم ي متناكين بس يلا نمشى
ونروح نركب العربية ونطلع ع المدرسة عشان معاد الامتحان قرب فاضل يجى نص ساعة وبنوصل وننزل نجيب فطار وريحين ع المدرسة بنلاقى الباب هيتقفل بندخل جرررى ع المدرسة ونطلع ع اللجنه نستلم الورق نمتحن ونخلص وننزل الفسحة وبنتجمع انا والشلة بقا ومنسى ينكشنى
منسى : ايه ي عم محمود مش هتحكيلنا زى ما قولت ولا ايه
انا : احكيلكم ع ايه يسطا بقا 🤔
منسى : متعملش عبيط قصدى ع ام اميرة
مهدى : ايو ي حوده انا عايز اعرف بجد
انا : ياعم حكيلكم و**** هو انا بخبى حاجة عليكم
جلال : احكى عشان المره شكلها مجننهم
منسى ماهو انت مشوفتش حاجة ي جلال
مهدى : لو كوت شفتها ياااض كان زمانك هتموت وتعرف
جلال : شوقتونى بجد اعرف ومحمود طول عمره بيعرف ابطال
انا : طب اقعدو احكيلكم
فلاش بااااااك
من حوالى 4 سنين واكتر ام اميرة جت تسكن ف البيت عندنا ف البيت كانت اميرة لسا صغيرة وابو اميره كان لسا مسفرش بعديها بكام شهر اتصحبت ع امى وبقو صحاب وبقت تطلع عندنا وجوزها ف الشغل والمعاملة بقت تتطور جداً وبقت صاحبة امى اووووووى وليل نهار ف شقتنا خصوصاً بعد سفر جوزها وطبعاً ابويا بينزل الصبح مابيرجعش البيت قبل الساعة 7 او 8 وطبعاً الهزار بينا وبعد ما جوزها سافر بقت تاخد راحتها ف اللبس اكتر وبقت تطلع عندنا وتقلع جلبيتها البيتى اللى مجسمها من ع جسمها وتقعد بالقميص
قدامى مانى اخوها الصغير وتهزار معايا بايدها وانا كمان وعلطول بحك ف جسمها لما نبقا لوحدينا وهى لاحظة ده اووووى وبعد فتره من سفر جوزها بقت تتشرمط عليا وتهيجنى اكتر وممكن تدخل تصحينى وانا نايم ومره حصل موقف غريب كنت وهى بتصحينى حسيت وكان حد بيلعب ف زوبرى وانا نايم ولما بدات افوق من النوم لقيتها قاعدة بتصحينى وانا زوبرى واقف ناااار من هنا بدات اتجرء معها اكتر بقا لحد ماجه اليوم اللى مش مرتبله خااالص فى مره كنت راجع من المدرسة وامى مش موجوده ف البيت وساعتها كوت ف اولى ثانوى تقريبا وامى راحت عند ستى ام امى عشان تعبانه وخدات مريم ومنه معها وسبتلى المفتاح عند اميرة بحكم انهم بقو حبايب بقا ووصت اميرة تغدينى ولو عوزة حاجة تعملهالى ( المهم ) ام اميرة صممة انى اطلع اغير وانزل اقعد معها بدل ما اقعد لوحدى فوق
خد المفتاح طلعت غيرت ونزلت اقعد معها تانى واول مدخلت وقفلت الباب لقيت اميره حلمتها باينه اوووووى ف جلبيتها البيتى الخفيفة الاول مكانتش باينه بقول شكلها قلعت البرا وفى الوقت ده اميرة بنتها كانت صغيره متفهمش حاجة لسا وبتلعب ( المهم ) رفعت الجلابية اللى لبسها ع وسطها وتحطها ف الاستك بتع الاندر وبتروق الشقة وبتوطى قدامى وبزازها الكبيرة بتتترج قدامى نار وعمالها تتحرك جننتنى خالص اول ما شوفت فخادها النار وتنحت ع طيزها وفخادها لقيتها بتقولى ولا ي حوده مالك متنحلى ليه قولتلها لا ولا حاجة ي قشطة انتى وحشنى بس ي ام اميرة وبضحك وبكسوف وببص ف الارض بتقولى انت هتعمل مكسوف ي نمس ببصلها واضحك واقولها غلبان وانتى ظلمنى ي قشطة اام اميره بتبصلى وتضحك وتقولى ااااه من كلامك وعينك الزايغة دى وبتوطى بزازها كلها بتبان اووووى وانا ببص ع بزازها ومتنح هى بتلاحظ بتبصلى وتقولى عجبينك بعمل مكسوف واقولها يووووه انتى هتتعبينى وانا مش قادر وتعبان لوحدى انا هطلع شقتنا احسن وجيت امش خدت مفتاح سقتنا وحطته بين بزازها قالتلي لو عاوزه حط ايدك خده وهيا بزازها كبيره فشخ قربت عليها وحطيت ايدي سبت المفتاح وبقيت اقفش بزازها وهيا بتمص في شفايفها وتغمض عينيها وانا زبي علي اخره في البنطلون فضلت امسك في حلمت بزازها وهيا بتنهج ومش قادره توقف علي رجليها مسكتها نيمتها علي السرير ونزلت علي شفايفها وبرضع فيهم ونزلت علي رقبتها وامص فيها وطلعت بزازها بره ونزلت علي حلمه بزازها وفضلت ارضع فيها واقرص حلمه بزازها وهيا بتنهج علي اخرها قلعتها العبايه ولقيت كسها عليه شعر خفيف وكسها وردي ولقيت كسها منزل عسل كتير وزنبورها كان واقف وطويل زي زبر العيل الصغير نزلت علي كسها فتحته بصوبعين وفضلت الحس فيه بلساني وهيا نازله آآآآآآه برااااحه مش قادره كسي مولع حرام عليك طفي نار كسي مش قادره دخل زوبرك بقااا ارحمني بقالي سنة متناكتش وانا اقولها هفشخ كسك يابت المتناكه هملي كسك لبن هرضع بزازك يا شرموطه وهيا تقولي نيك شرموطه نيك متناكت طفي كس لبوتك اتعدلت وفكت البنطلون وقلعتني هدومي وشافت زوبرى وقالت كل ده زب دا زب عمك لما يقوم طوله 12 سنتي وخمس دقايق ويجيب لبنه وينام قولتلها ارضعي زبري يا كسمك نزلت مكنتش محترفه اووي في المص فضلت تمص في زوبري لحد ما حسيت ان هجبهم جيت منيمها وفشخت كسها وفضلت الحس فيه وهيا تقول دخلوا بقاا مش قادره همووت ارحمني كسي مولع ولقيت نفسها زاد مره واحده وانا بلحس كسها ولقيت نفوره عسل طالع من كسها في وشي وجيت ناتشه بالصوت وقالتلي لو مدخلتش زبك في كسي دلوقتي هطلع اتناك من بره بليت زبري بعسل كسها ودخلته مره وحده صرخت جامد حسيت الشارع سمعنا وقالت كسييي انفشخ قولتلها خدي ياكسمك خدي زوبري يالبوه يا شرموطه وهيا نازله ااااه كسم زوبررك اااه نيك لبوتك انا شرموتك مش هتناك غير من زوبرك بعد كده بحبك ااااه كسي نار اول مره اتنااك انا محدش نكني قبل كده وانا بدخل زوبري في كسها جااامد وارزع فيه جامد واقولها خدي يابت المتناكه خدي يابت الشرمطه وسرعت جامد وهيا تصرخ ولقيت جسمي شد وقولتلها هجيب قالت هات في كسي نزلت لبني في كسها واترميت جمبها وبقيت بنزلها وعلطول عندها منعير امى ما تسوفنى طبعآ
عوده من الفلاش بااااك
فكرتونى بأيام جامده يولاد العرص انتو وبنت المره المتناكة ام طياااااز كبيرة دى
وجرس بيضرب عشان الامتحان التانى يلا ي عم انت وهو نتطلع نمتحن وناخد بعضينا و ونطلع اللجنه نمتحن ونخلص وننزل واحنا واقفين عند باب المدرسة بكلم جلال واقوله
انا : يااض ي جلال لما رحمه تخرج عايزين نتاكد من رقمها
جلال : عيب عليك انا مش ناسى يسطا وانت رن من عندك
انا : لا بلاش رقمى هرن من عند منسى
جلال : يكون احسن عشان متعرفش رقمك يسطا
انا : جدع انت كده جلال بقا
رحمه بتخرج مع مها صاحبتها وباقى الشلة وانا باخد الفون بتع منسى وبمشى بعيد عن جلال والشلة عشان رحمه متشوفنيش معهم وجلال بيروح نحيت مها وهى كمان بتروح تقف معها ويتكلمو وبعدين يتمشو ووراهم رحمه والشلة بتعتها وطبعاً منسى ومهدى ورهم بيتكلمو وانا بكلع فون منسى وبرن على رحمه ترد عليا
رحمه : الووووو
انا : ازيك ي رحمه
رحمه : مين معايا
انا : واحد بيحبك بس هخلى ايامك سودة
رحمه : انت عبيط ي اسمك ايه
انا : طب ايه اخبار الشاب اللى بينيك ف اوضة الزرعة
رحمة : تسكت وبعدها تقول انت مين وعايز ايه
انا : اقولها ايو كده اهدى ع نفسك واتكلمى بهدوء
رحمه : طب انت عايز ايه ( بتتكلم وهى خايفة فشخ )
انا : متخفيش كده مش هأذيكى ي رحمه
رحمه : اومال عايز ايه بقا
انا : سلام دلوقتى وهكلمك تانى ي قلبى
رحمه : استنا بس ياااا اسمك ايه فعمتى عايز ايه
انا متخفيش مش عايز حاجة وقولتلك سلام دلوقتى
اقفل مع رحمة وهى خايفة موت وهتموت من الخوف بقا وبكلم مهدى اقوله هنتقابل عند العربيات اللى هنروحا فيها مستتيهم هناك زى كل يوم وبيخلصو ويوصلو مها والشلة بتعتها وبعدين يجولى عشان نروح سوا وانا واقف مستتيهم
منسى اول مايدخل عليا بيكلمنى
منسى : انت عملت ايه ف البت يخربيتك
انا : ليه يسطا حصل ايه
منسى : البت كانت ماشية كويسة فجاة وشها بقا كل الالوان
انا : اول ملقيتها هتعرضها وتقول عبيط وهتقفل جبتلها سيرت حبيب القلب يسطا
جلال : قصدك مين حجاج
انا : بطل غباء ابوس دماغك
منسى : اكيد الواد اللى صورنها مع وهو بينكها
انا : اخويا الفهمان اللى فهمنى عليا الطلاق
مهدى : يخربيت دماغك السم ي حوده
انا : عيب عليكووو دى الحاجة اللى تخليها متقفلش وتسمعنى
منسى : حصل ي فهمان جدع انك عنلت كده
مهدى : طب وبعدين يسطا كمل
انا : ولا قبلين قفلت معها منغير مريحها عشان تخاف اكتر
منسى : عليا الطلاق انت معلم ياااض
بقولكم ايه يلا نروح وبفتكر انى عايز خط جديد عشان اكلم منو رح مه ورحت قايلهم بقولكم ايه تعالو نشترى خط جديد منغير اسم اكلم منو رحمه وبلفعل روحت اشتريت خط من الموقف من البايعين اللى وقفين ف الموقف وزمان كانت الخطوط رخيص بجنية ونص جنية وعليها رصيد كتير اشتريت واحد منغير اسم ولا بطاقه ولا حاجة خالص عشان يبقا ماليش اى بيانات عليه حتى لو حد حب يستفسر عن بيانات الخط يلاقى فاااااضى خااالص وبعد ما خلصنا ركبنا العربية وروحنا كل واحد فينا ع بيته علطول
والى هنا ينتهى الجزء بعد ما محمود عرف كل حاجة عن الشرموطة رحمه وجاب رقمها وعرف بيتها وهجيب خط جديد عشان يلعبها بقا
ــــــــــــــــــــــــــــــ
الجزء التاسع
روحت البيت خد دوش ودخلت الاوضة بتعتى عملت حساب واتس جديد بالرقم اللى اشتريته وبعت منو لى مريم وبقولها عاملة ايه ي ام طيااااز كبيره
رحمه : بعتتلى خليك محترم لو سمحت
انا : واللى كان بينبكك فف طيزك ده محترم ي شرموطة
رحمه : علفكرة ممكن اغلط فيك وانا محدش لمينى
انا : بضحك محدش ايه ي شرموطة اومال اللى صورتك مع ده ايه
رحمه : سكتت وفاتحة الرسايل بتقولى كداب
اناا : طب خدى الصوره دى وففكرة ي لبوة وكلمينى سلام
قفلت الواتس عملت انى قافل وانا فاتح لقيت مريم بعتالى ينهار اسود انت مين وصورتنى ازاى وعاببز منى ايه الوس ايدك اوعى تعمل حاجة بالصور اهلى يموتوني لو حد فيهم شاف الصوره دى بجد ببعتلها
انا : متخفيش ي شرموطة للو سمعتى كلامى محدش هيشوفهم غيرى انا وبس ي متناكة
رحمة : انا تحت امرك ف اى حاجة تعوزها
انا : مش هعوز منم حاجة ولا هاذيكى متخفيش
رحمه : اومال عايز ايه منى طيب
انا : خدى الصورتين دول كمان وسلام دلوقتى بليل هكلمك
بقفل واتس تانى بسيب رحمة تولع فى نفسها وتبعتلى ريكورد وهى بتعيط وتقولى ونبى اوعى تبعتهم لحد اعتبرنى اختك وكده وهى بتعيط جامد صعبت عليا اووووووى قلبى بدا يحن ليها تانى قولت نفسى احااااا هتنسى اللى عملتو فيك وكسفتك وببعتك وعملت حوار خلت فضيحتك وسط الناس كلها بتصعب عليا اووووى بتجيلى فكره اقببلها عند منسى ببحكم ان امه مش فى البيت بمسك فونى وبرن ع منسى عشان اشوف امه رجعت ولا لسا عند اخته واحكيله
منسى : الوووووووو
انا : ايه ي منسى عامل ايه
منسى : يبنى انا كوت لسا معاك
انا : ياعم عادى بطمن عليك هههههه
منسى : هات من الاخر ي محمود عايز ايه يسطا
انا : ي عم مش عايز انا بتصل بيك اسألك امك جت ولا لسا
منسى : لسا عند اختى انت عارف ان اختى ولدات قيصرى
انا : عارف يسطا وانت حكتلى انها تعبانه اووووى
منسى : عشان كده هى وبتيجى كل يومين تبات تطمن عليا وتغسلى هدومى وتمشى تانى لان اختى تعبانه جداً ي حودة
انا : ربنااأاا يشفيها المهم ي منسى
منسى : قول ي صاحبى انا تحت امرك
انا : بفكر اجيب اللبوة رحمه دى عشان اعرف من كسمها مل حاجة
منسى : تجبها فى ي محمود
انا : شقتكم يسطا مفيش قدامى غير كده
منسى : عادى يسطا كده كده امى مش موجوده
انا : تمام ي صاحبى هشوف الدنيا واكلمك سلام
منسى : وقت متحب بس كلمنى قبلها سلام
بقفل مع منسى وببعتلك لى مريم واتس اسألها
انا : هو العرص ححاج عامل ايه ي رحمه
رحمه : بعتتلى وهى مستغربه انت تعرف حجاج منين اصلا
انا : اعرف اى حد وكل حاجة متتخيليش انى اعرفها
رحمه : انت ليه بتخوفنى منك كده وبتعيسنى ف رعب
انا : لا ي بيبى متخفيش اترعبى بس ي لبوة
رحمه : انت عايز منى ايه وبتعمل فيا كده ليه
انا : عملتلك حاجة ي شرموطة لسا بس تعرفى الفديو بتعك جامد
رحمة : ينهار اسود هو كمان فى فيديو وتعيط
انا : طبعاً ي لبوة فى ودى حاجة تعدينى
رحمه : انت ليه بتعمل فيا كده حرام عليك عايز تفضحنى ليه
انا : قولتلك ي لبوة لو سمعتى الكلام مش هفضحك
رحمه : قولتلك مستعده لاى حاجة وتحت امرك
انا : بفكره باى موقف حصل زمان عشان تتاكد انى اعرف حجات كتير عنها واشدات تفكيرها
رحمه : انت تعرف كل ده منين
انا : قولتلك اعرف كل حاجة حتى فضيحة محمود اللى عملتيها انتى والعرص حجاج ي لبوة
رحمه : انت مين بجد وتعرف كل الحاجات ازاى وصورتنى ازاى
ابويا بيرجع من الشغل وانا بقفل مع رحمة عشان ميدخلش يلاقينى ماسك الفون وببقعد اذاكر وانا محتار هعمل ايه وهجمعهم ازاى وفين المكان اللى هجمعهم فى واخد حقى من ولا العرص دول فى نفس الوقت عايز افهم اللبوة دى عملت معايا كده ليه واتبلت عليا ابو دخل يستحما وانا مسكت الفون تلنى ارد ع رحمه
انا : مسيرك تعرفى انا مين
رحمه : ليه بتخوفنى حرام عليك
انا : صحيح انا عايز اعرف انتى فضحتى محمود ليه
رحمه : انت شكلك محمود صح
انا : لو انا محمود كان زمانى وديت الفيديو والصور لابومى وخد حقى منك ي بنتى
رحمه : عندك حق اومال انت مين حيارتنى وتعبتنى بجد
انا : قوليلى ليه عملتى مع محمود كده وانا هقولك
رحمه : عشان محمود عمل معايا كده فعلا
انا : كدابه انا شوفت محمود يومها وهو مروح وكان مضايق ومكنش باين عليه اى اسر اعتداء ولا مقومة وهدومه نضيفة
رحمة : لا اعداء عليا بجد يومها
انا : بصى انا مبحبش الحوارات ولو حوارتى عليا هودى الصور لى محمود والفيديو وهو ياخد حقه منك برحته بقا
رحمة : لا ونبى اوعى تعمل كده ابوس ايدك
انا : يبقا قولى الصراحة ليه فضحتى محمود بقا
رحمه : حجاج اللى قالى اعمل كده بعد ما محمود قالى بحبك
انا : ي متناكة تبيعى محمود الجدع عشان العرص ححاج
رحمه : غصب عنى كوت بحب حجاح وهو كان موعدنى بالجواز
انا : هراكى نيك ف طيزك وبعدين سابك العرص
رحمه : ابن كلب معندوش ضمير
انا : يعنى انتى اللى عندك ضمير اووووى ي لبوة
بسمع صوت ابويا خرج من الحمام ويقول للامى حضرى الغدا بقفل مع رحمه واركز ف الكتاب وانا بفكر ف الف حاجة وبقول لنفسى كوت متاكد من الاول ان العرص حجاج هو اللى قايلها تعمل كده دماغى متشداتها من كترر التفكير بسرح مع نفسى بفوق ع ايد مريم اختى
مريم : انت سرحان ف ايه يلا عشان نتغدا بقا ي حودة
انا : لا ولا حاجة إلى ي مريومة
مريم : ماهو باين ي سى محمود ان مفيش حاجة
انا : بقوم من ع الكرسى وبلسوعك مريم بكف ايدى ع طيازها بدلع واقولها امشى قدامى خلينا ناكل
مريم : بدلع وهى بتضحك بس بقا وبلاش سفالة ي صايع
انا : طب بطلى غلابه وامشى وانتى ساكته
بطلع انا ومريم نقعد نتغدا كلنا مع بابا انا باكل وسرحات ودماغى بتروح لى حوار رحمه الشرموطة رحمه واللى عملتو معايا وفضحتنى وبفكر اعمل ايه مع العرص حجاج بتجييلى فكرة احكى لى شيماء ع حجاج ورحمه بخلص اكل واقوم ادخل الاوصة بتعتى امسك فونى اتصل ب شيماء مترودش عليا وبيجلى تفكير انى احكى لى ام امير لانها كانت حاضرة الحوار اول مره وفى نفس الوقت هى هتنفعنى وتساعدنى كمان وممكن اخليها تلعب مع العرص حجاج وتجبلى كل اللى انا عايزو من العرص ده وبتصل ع ام اميرة بترد عليا
ام اميرة : الوووو مين
انا : الووووو
ام اميرة : مين معايا
انا : عيب متعرفيش صوتى وانا حبيبك
ام اميرة : عيب عليك ي منيل ده انت حبيبى زى ما بتقول
انا : يعنى عرفتى انا مين
ام اميرة : لا ي حودة معرفتش انت مين وبتضحك بشرمطة
انا : قلب حودة من جوا انتى ي ام اميرة
ام اميرة : حبيب قلبى انت وحشنى يواد
انا : انتى اكتر و**** ي قلبى كوت عايزك ف موضوع
ام اميرة : عنيا ليك ي قلبى
انا : هعدى عليكى ف البيت الجديد ينفع عايزك اتكلم معاكى
ام اميرة : البت صاحية شكلك لسا شقى زى ما انت وبتضحك
انا : لا بجد عايزك ف موضوع ضرورى وانتى حضرتى زمان
ام اميرة : تعال مستنياك ي حبيبى لنا تبقى تحت رن عليا
بلبس وانزل اروح لى ام اميرة بكلمها وانا ع اول الشارع بتوصفلى البيت وتقولى شقة رقم كام وانا بروحلها ع الوصف اللى قالتو وبوصل لحد الشقة وبرن عليه بلاقيها بتفتك الباب بدخل الشقة وام اميرة بتقفل الباب اول مجيت اتكلم ام اميره حطت ايدها ع بوقى
ام اميرة : اسكت البت صاحية ف اوضتها تعال ندخل جوا
انا : حاضر ودخلت معها الاوضة
ام اميرة : ازيك ب حودة وحشنى وبتبوسنى وتحضنى
انا : ببوسها واحضنك اوووى انتى وحشني اوووووى ي قلبى
ام اميرة : حبيبى ي حودة تسلملى مالك ف ايه احكيلى
انا : فاكره حوار مريم لما فضحتنى زمان
ام اميرة : حوار ايه ومريم مين ي محمود
انا : اللى كانت ساكنه جمبينا وبحبها لما قالت انى اتهجمت عليها
ام اميرة : اااااااه كده افتكرتها مالها الشرموطة
انا : قفتشها بتتناك ف المدرسة اللى بمتحن فيها
ام اميرة : ينهار اسود بجد هى شرموطة من صغرها
انا : اعترفتلى ان حجاج هو اللى خليها تعمل الحوار ده كله ومن كام يوم شوفت العرص هنا عند واحده صاحبتي جدا
ام اميرة : طب وانت ناوى تعمل ايه
انا : لازم افشخهم واخد حقى بصراحه استنى ارن ع شيماء
ام امير : شيماء اللى انت كوت مصاحبة قبل ما اعزل من البيت
انا : ايو هى دى ي ام طيااااز والعرص حجاج كان جايلها هى
ام اميرة : بتضحك بشرمطة وتقوم تجيب المية
وانا :عينى ع طيزها وهى بتهزازها اووووووى هاتى اشرب
ام اميرة: ياااض عينك من ع طيزى وتضحك بشرمطه
استنى خلينى ارن بقا
بطلع فونى ارن ع شيماء
شيماء : الووووووو
انا : ازيك ي شوشو
شيماء : الحمد لله ي قلبى
انا : دايما ي قلبى انتى كوتى عايزه تعرفى حكاية حجاج وايه الغلط اللى عملو معايا فكرة نريم اللى فضحتنى زمان
شيماء : ايو فاكره طبعاً كانت صحبتى
انا : كانت مصاحبه حجاج زمان وهو اللى خلاها تعمل كده
شيماء : ي شرموطة ي لبوة تبيعك عشان حجاج اللبوة
انا : شوفتى ي شيماء انا عايزك تلعبى العرص ده
شيماء : من عنيا بس اعمل ايه
ام اميرة عماله تتحرك ف الاوضة قصدى شكلها كده زوبرى وحشها اووووووى وتوطى قدامى بظبط برفع ايددى وبلسوعها بكف ايدى ع طيازها الكبيره جت تصوت برقتلها تسكت وبكمل كلام مع شيماء
انا : هفهمك اكيد هو عايزك ونفسه يوصلك وينام معاكى صح
شيماء : ده هيموت بس مش مديلو فرصة
انا : جننى شوية وعايزك تحاولى تخلى يتور بقميص نوم
شيماء : عنيا بس كده انت تامور ي حوده
انا : اهم حاجة تصورى بقميص نوم
شيماء : انا عنيا ليك ي حودة
انا : تسلميلى ي ده العشم ي قلبى اسيبك تشوفى اللى وراكى باااى ي قلبى
شيماء : بااااااااى ي عمرى
بقفل مع شيماء وعينى ع ام أميرة اللبوة وانا قاعد ع السرير بتبصلى وتقولى مالك ي واد هتاكلنى بعنيك ولا ايه بقوم اقف واتحرك نحيتها
انا : انتى بتقولى فيها انا هاكلك بجد ي لبوتى لانك وحشنى اوووووووى وووحشتنى طيازك الكبيره دى بلسوعها بكف ايدى ع طيزها طررررررررخ
ام اميرة : بتضحك بشرمطة وتتعدل وتقف تتمحن عليا وهى مدينى ظهرها وتقولى بس بقا ي حوده عشان انا تعبان بجد والبت ممكن تدخل
انا : بحط ايدى ع وسطها وبشدها ع زوبرى وبقولها متخفيش البت ف سابع نومه ي لبوتى وببوسها من رقبتها وبلف ايدى حولين وسطها وبطنها وبمص رقبتها تحديداً تحت ودنها بظبط
ام اميرة : يخربيتك شقى من زمان وعارف اللى بيهيجنى وبتتعبنى وتخلينى لبوة وشرموطة تحتيك وتحت زوبرك المولع ده وبتحك طيزها ف زوبرى
والى هنا ينتهى الجزء
الجزء اللى جاى هنشوف مغامرات محمود مع ام اميرة وشيماء ورحمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ